SAS personale bliver ikke skattefri

2019/08/defaultmain.jpgSAS stewardesse kabineMANDAGSKLUMME: Regeringen siger som ventet nej til sømandsskat i luften. Det ville have uoverskuelige konsekvenser for andre erhverv og helt i strid med EU’s opfattelse af situationen. Derfor kan der godt rettes op på balancen i luftfartens verden.

Af Ejvind Olesen

Kun de allermest optimistiske var begyndt at tro på, at luftfarten kunne få samme form for sømandskat som rederierne. En ordning med nettoløn om bord på skibene og ansættelse på lokale vilkår.

Det bliver ikke gennemført i Danmark. Transportminister Magnus Heunicke afviser pure i Berlingske: ”Det ville være en glidebane for andre. Kun et spørgsmål om tid før andre brancher kunne komme med samme argumenter. Det kommer ikke med i kommissoriet for udvalget, som skal lave strategi for luftfarten i løbet af foråret.” Samtidig understreger han, at det skal være en europæisk løsning.

Det bliver en opgave af de større, fordi problemet ikke blot er i EU, men i allerhøjeste grad også i det ellers meget liberale USA, hvor fagforeningerne kæmper til det sidste for at forhindre Norwegian Airlines i at få permanent tilladelse til flyvning med personale til lave lønninger fra tredjelande, for eksempel thailandske stewardesser bosiddende i Bangkok.

Netop nu ser det ud til, at Norwegian får sin tilladelse, men ikke til at benytte billig arbejdskraft fra tredjelande. Til gengæld gerne med europiske og amerikanske ansatte om bord. Noget som udvalget komme til at se nøjere på er fiktive vikarbureau-ordninger, hvor man ikke betaler skat i det land, man er beskæftiget fra.

Når det så er sagt, må flyselskaberne lære at klare sig i en global verden præcis på samme måde som andre erhverv, der er presset af nye tider. De skal have lige konkurrencevilkår i Norge, Danmark, Irland og Spanien, for at nævne nogle, men ingen kan endnu diktere, at vi skal have fælles EU løn eller pension.

Hvis Lufthansa for eksempel igen og igen vil blive ved med at give deres piloter de højeste lønninger og de bedste pensionsbetingelser, må de også tage konsekvensen på konkurrenceplatformen.

I denne uge kommer SAS med sit årsregnskab og formentlig også med en del af den spareplan, som skal skære 800 mio. kr. af udgifterne.

Det kan blandt meget andet ske ved et nyt tiltag, som købet af Cimber og derefter køre selskabet i en effektiv og rationel drift (regionaltrafik) og med klart lavere lønninger end i store SAS i dag. På den måde kan man fortsat give sine kernekunder de rigtige muligheder og forhåbentligt med samme service som i dag.

Det er måske ikke helt så klart det, SAS-ledelsen har meldt ud, men det er, hvad det drejer sig om.