SAS-piloter tilfreds med ny overenskomst

Formand for Dansk Pilotforening, René Arpe, underskrev torsdag aften i sidste uge hensigtserklæringen om den nye overenskomst.

LUFTFART: ”Begge parter har givet og taget for at få en aftale,” siger formanden for SAS-piloterne i Danmark. Den nye overenskomst gælder tre år, men kan opsiges efter 2 år. Den skal først til afstemning blandt medlemmerne – resultatet lander inden en måned.

I februar i år begyndte SAS at forhandle med sine piloter i Danmark om en ny overenskomst. SAS havde afsat otte forhandlingsrunder og håbede at være i hus allerede i marts.

Men først sidst i august indgik SAS-piloterne i Sverige ny treårig overenskomst, i torsdags kom den danske treårige aftale på plads, og i den netop overståede weekend blev der stadig forhandlet i den norske forligsinstitution om en ny overenskomst.

”Vi er glade og tilfredse med den nye overenskomst. Den gælder i tre år, men har bl.a. en særlig klausul, så den kan opsiges efter to år,” siger formand for Dansk Pilotforening, DPF, siden 2015, René Arpe, til standby.dk

DPF organiserer ca. 390 af SAS’ omkring 470 piloter i Danmark – resten er uorganiserede eller i den konkurrerende fagforening, Flyvebranchens Personale Union.

Overenskomsten skal nu til afstemning blandt DPFs medlemmer – resultatet forventes inden en måned.

Den danske overenskomst vil bl.a. blive gennemgået for medlemmerne på den ordinære generalforsamling i dag hos DPF. Ifølge flere medier giver den bl.a. en seks procents lønstigning over de kommende tre år samt mere fleksibilitet fra piloterne.

Forhandlede i Forligsinstitutionen

Forhandlingerne om den nye overenskomst mellem SAS og DPF rykkede i sidste fase til Forligsinstitutionen i København.

”At vi endte med at forhandle under ledelse af forligsmanden fik betydning. Når forligsmanden styrer, kommer forhandlingerne i mere faste rammer med jævnlige statusmøder og tilbagemeldinger. Er en af parterne ikke tilfredse med et punkt, kan forligsmanden prøve at finde afklaring,” siger René Arpe og tilføjer:

”Forhandlingerne foregik i et rigtig godt klima med høflighed og respekt selv om der var nogle modsatrettede krav, der forstyrrede forhandlingsklimaet.”

”Begge parter har givet og taget for at få en aftale, vi begge kan leve med. Vi har underskrevet en hensigtserklæring om den nye overenskomst, hvor vi bl.a. sammen skal se på fleksibilitetsudfordringer,” siger René Arpe til standby.dk og tilføjer:

”Aftalen indebærer bl.a., at piloterne får bedre indflydelse på placeringen af deres månedlige friweekend, og der er ikke aftalt tvungne løsninger. Vi skal sammen med SAS se på fleksibilitet, og i dette arbejde vil DPF prioritere frivillige løsninger. Forhåbentlig kan piloterne få mere indflydelse på deres fritid. Jobbet indebærer jo, at man er meget væk fra familien, derfor betyder fritid meget.”

Pressemeddelelsen torsdag aften fra SAS om den danske overenskomst (der blev omtalt fredag på standby.dk) siger, at aftalen er på niveau med de nye overenskomster for resten af det danske arbejdsmarked, og at den giver mere fleksibilitet fra piloterne.

God økonomi hos SAS

SAS kom sidste uge med resultatet fra sit regnskabsårs tredje kvartal. Overskuddet blev næsten fordoblet til 1,5 milliarder svenske kr. efter skat – i forhold til lige over 800 mio. svenske kr. i samme kvartal sidste år.

Omsætningen var i årets tredje kvartal 937 mio. svenske kr. højere end samme kvartal sidste år og nåede over 9,6 milliarder danske kr.

I tredje kvartal havde SAS otte mio. passagerer, det højeste antal nogensinde for SAS i et tredje kvartal – og 300.000 flere rejsende end samme tid sidste år.

SAS forventer i år 30 mio. passagerer, ca. ti pct. af produktionen flyves af eksterne flyselskaber, oplyste koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen sidste uge til standby.dk

SAS er største flyselskab i Danmark, alene i Københavns Lufthavn har det tæt på 40 pct. af passagererne.