SAS’ koncerndirektør for drift, COO, Lars Sandahl Sørensen. Foto: SAS.

SAS ser stadig overkapacitet på markedet

”En række flyselskaber er i problemer – også fordi der er en overkapacitet på 10-20 procent i Europa,” siger SAS’ koncerndirektør for drift, Lars Sandahl Sørensen.

Selv om der det seneste års tid har været en række konkurser på det europæiske luftfartsmarked med blandt andet Air Berlin, britiske Monarch og senest islandske Primera Air, er det langtfra nok til at udjævne antallet af udbudte flysæder i forhold til efterspørgslen.

Det mener SAS’ koncerndirektør for drift, Lars Sandahl Sørensen. Han siger til STANDBY.dk: ”Markedet er stadig enormt, navnlig på leisure, hvor der er mange spillere indenfor lavprissegmentet – mens det generelt er mere stabilt når det gælder forretningsrejser.”

Lars Sandahl Sørensen tilføjer: ”En række flyselskaber er i problemer – også fordi der er en overkapacitet på 10-20 procent i forhold til efterspørgslen. Men SAS har sin berettigelse og vil naturligvis være med og være meget aktiv som en stor, frekvent spiller i europæisk luftfart,” lyder det fra SAS-direktøren, der blandt andet henviser til de enorme investeringer SAS foretager i disse år i for eksempel nye fly.

Mange flyvninger fra underleverandører
Mens andre store flyselskaber har datterselskaber til at udføre nogle af deres flyvninger, har SAS delvist valgt at have aftaler med mindre flyselskaber som underleverandører til SAS-systemet, blandt andet på mindre passagertunge ruter.

”Vi har selvfølgelig vores datter selskab SAS Irland, SAIL, der kan producere cirka 30 procent billigere end selve SAS. Ved at have SAIL kan vi opretholde nogle SAS-ruter, vi eller ville have svært ved at få økonomi i. Så for SAS komplementerer SAIL noget af den store konkurrence, der er i markedet,” siger Lars Sandahl Sørensen og tilføjer:

”Vores underleverandører står i dag for 15-20 procent af alle SAS-afgange og transporterer omkring fem millioner af SAS-koncernens cirka 30 millioner årlige flypassagerer.”

Flere nye SAS-ruter
Som led i at opretholde et stort netværk, præsenterede SAS forleden sommertrafikprogrammet for næste år, der letter fra 31. marts. Sommerkørerplanen giver 17 nye sommerruter, hvoraf seks er nye destinationer.

Fra Danmark vil SAS flyve syv af de 17 ruter, fem fra Københavns Lufthavn og de sidste to fra Aarhus. Fra København bliver der fra næste års sommerprogram nye SAS-ruter til Catania og Firenze i Italien, Marseille i Frankrig, Stettin i Polen samt Cornwall-Newquay i England. Fra Aarhus vil SAS flyve én gang om ugen til Rom og Faro i det sydlige Portugal.

Relaterede artikler:

SAS indfører afgift på firmakort

Lufthavn importerer mange passagerer til langruter

Eks-SAS-topchef: Lufthansa er Europas bedste