Scandlines på vej ud af tyske Puttgarden på rederiets største rute til og fra Rødby. I baggrunden ses den enorme Bordershop, der sammen med bordershoppen i Rostock står for over 20 procent af Scandlines’ omsætning. PR-foto: Scandlines.

Scandlines: Dagligt overskud på 2,4 millioner kroner

Scandlines havde sidste år fremgang på passagerer og personbiler, mens det kneb med lastbiler. Alligevel fik rederiet, der om få år udfordres af Femern-forbindelse, igen trecifret millionoverskud.

Danskere, svenskere og tyskere udgør over 90 procent af passagerne på Scandlines to færgeruter: den største, Rødby-Puttgarden, samt den længste strækning, mellem Gedser og Rostock.

Sidste år, i 2023, var der 6,3 millioner passagerer på de to ruter, heraf 4,7 millioner på Rødby-Puttgarden. De to færgeruter transporterede sidste år 1,6 millioner personbiler, de 1,2 millioner sejlede med Rødby-Puttgarden.

I sit koncernregnskab for regnskabsåret 2023, der følger kalenderåret, oplyser Scandlines, at rederiet sidste år omsatte for 466 millioner euro, små 3,5 milliarder kroner – en minimal stigning på blot tre millioner euro i forhold til 2022.

Hovedparten af omsætningen kommer fra de to færgeruter – sidste år omsatte de for 369 millioner euro mod 363 millioner euro i 2022. Men lidt over 20 procent af Scandlines’ omsætning, 97 millioner euro, kom sidste år fra de to Bordershops i Puttgarden og Rostock.

De to Bordershops omsatte sidste år for fire millioner euro mindre end i 2022, blandt andet køber svenskerne mindre som følge af den svage svenske valuta, oplyser Scandlines, der ejes af tre investeringsfonde: Igneo Infrastructure Partners (50,1 procent), 3i Group (35 procent) og Federated Hermes (14,9 procent)

Scandlines-koncernen havde sidste år et overskud efter skat på 119 millioner euro, over 892 millioner kroner – eller hvad der i snit svarer til 2,4 millioner kroner i overskud, hver dag året rundt.

Bil- og passagertrafikken steg – men færre lastbiler
Scandlines oplyser, at biltrafikken på de to færgeruter sidste år steg tre procent, der var fem procent flere passagerer – men den såkaldte fragtvolumen faldt syv procent fra rekordniveauet i 2022.

Michael Guldmann Petersen, Scandlines’ driftsdirektør og i øjeblikket fungerende koncernchef, siger i en pressemeddelelse:

”Scandlines’ solide fremgang i 2023 blev skabt, mens vi fastholdt en pålidelighed på 95 procent for vores afgange. I de kommende år vil vi fortsætte indsatsen for at skabe vækst i vores forretning og forbedre vores konkurrenceevne og tilbuddet til kunderne gennem fortsatte investeringer i medarbejdere, flåde og faciliteter, så vi også er relevante efter den planlagte åbning (i 2029) af den faste Femern-forbindelse.”

Ny administrerende direktør, finansdirektør og bestyrelsesformand
Den 1. maj meddelte Scandlines, at Eric Gregoire og Mikael Koch Jensen ansættes som henholdsvis ny koncernchef og finansdirektør. De vil udgøre koncernledelsen sammen med Michael Guldmann Petersen, der fortsætter i sin hidtidige stilling som COO.

Mandag i denne uge oplyste Scandlines også, at man skifter bestyrelsesformand – eller forperson for ”tilsynsrådet,” som Scandlines kalder sin bestyrelse.

På denne post afløser Birgit Nørgaard den nuværende formand, Vagn Sørensen, der har ønsket at trække sig.

 

Relaterede artikler:

Scandlines skifter også bestyrelsesformand

Flere millioner færre rejsende på danske færgeruter

Scandlines dropper bonusprogram med 900.000 medlemmer