Jul i Tivoli (Foto: VisitDenmark | Kim Wyon)

Send en tak til flyselskaberne

KLUMME: Og man kan såmænd også godt give en takkende hånd til lufthavne og krydstogtselskaber for dansk rekordbesøg af amerikanske turister. En stor udfordring venter.

Så gled vi ind i et nyt år med alle traditionelle tilbageblik og forventninger til fremtiden. Med tilfredshed kan vi kigge tilbage i turistbranchen uden de store bump på vejen. Når man som jeg har fulgt dansk turisme tæt i snart 45 år, så fanger det naturligvis interessen med nyheden om, at der nu er flest udenlandske turister i København fra USA, og over en million amerikanske passagerer i Københavns Lufthavn.

Der er altid været en særlig fascination over de amerikanske besøg, som givet er skabt af kendte navne og begivenheder med H. C. Andersen, forhenværende turistchef Axel Dessau, verdenskunstneren Victor Borge, skuespilleren Danny Kay for sangen om Wonderful Copenhagen, og selve filmen om H. C. Andersen, hvor kulisseagtig den  end måtte være.

Jeg har gennem årene talt med hundredvis af amerikanske turister, som var på vej til, eller havde besluttet sig for at besøge Danmark på næste ferie . I USA, om bord på fly eller om bord på krydstogtskibe.

Jeg har godt nok aldrig hørt om, at de ville til København – eller desværre alt for lidt til det øvrige Danmark – på grund af arkitektur, design eller gastronomi – men i høj grad på grund af historie og et udefinerbart begreb som hygge og danskerne selv, vores livsstil og samfundsforhold. 

Et eventyrland
”Kan vi som amerikanere lære noget af jer? ”Og ja, så skal vi da se Tivoli og Den lille Havfrue, skal vi ikke?” som alt andet lige, da ikke er hverken kunstnerisk eller arkitektoniske vidundere, men bekræfter Axel Dessaus udsagn til amerikanerne: ”Danmark er et eventyrland”.

Nej, nej misforstå mig ikke. Jeg anser såvel Visit Denmarks som Wonderful Copenhagens folk som professionelle og dygtige til markedsføring, men jeg tror ikke de har ret i, at amerikanerne kommer til Danmark som turister på grund af design og arkitektur, selv om det lyder så klogt og rigtigt.

De kommer næppe heller på grund af maden bortset fra en lille elite med gastronomi som topprioritet i livet.  Amerikanere er ikke just berømte for deres mad, eller den måde de spiser den på. Den er heller ikke særlig sund, men der er meget af den. Og de kan sagtens lære noget om mad i Danmark, men jeg tvivler på de vil. 

Bjarke Ingels i New York
Hvad det arkitektoniske angår, er noget af det mest kendte i dag  Bjarke Ingels spekulative boligkompleks på Manhattan. Imponerende bygningsværk, men amerikanske turister kommer næppe til København for at se på højhuse, dem har de nok af derhjemme. Derimod er historiske gamle bygninger, og ikke mindst vore prægtige slotte med Rosenborg Slot og Frederiksborg Slot som favoritter, i høj kurs.

Ofte er jeg på Langeliniekajen blev spurgt om vej til Frihedsmuseet, som i løbet af i år bliver åbnet igen efter brand og ombygning. Der er mange amerikanske jøder blandt vore turister, og for dem står Danmark fortsat i helterollen for indsatsen i 1943 med at redde jøderne over Øresund til Sverige. Netop en del af udstillingen fra 1995 er på det museum.

Til gengæld er jeg blevet skuffet, hvis vi har diskuteret krigen i Irak. De fleste anede ikke, at danske soldater kæmpede sammen med de amerikanske. Når de hører det, bliver vi ikke mindre populære, og udråbt som venner og allierede. 

11 direkte flyruter
Det er ikke nogen hemmelighed, at det er flyselskaber (primært Norwegian og SAS) og krydstogtrederier, der fortjener den største tak for rekord med amerikanske turister i 2018, og  med gode muligheder for, at det gentager sig i 2019.

Der er nu 11 direkte ruter fra og til skandinaviske lufthavne (som også kæmper prisværdigt for flere forbindelser fra og til USA). Det samme gælder over en million forventede krydstogtpassagerer i år til danske havne, hvoraf 22 procent er fra USA. I København cirka 35 procent. De såkaldte turnaround-passagerer bor på københavnske hoteller og tæller med i overnatningsstatistikkerne, resten er her kun nogle få timer, men de tæller godt som shoppingturister.

Idéfattigdom
Udfordringerne ved årsskiftet er nu som før at vise de amerikanske gæster det øvrige Danmark udover København. Der er vækst i USA, og dollaren er stærk over for europæiske valutaer, men amerikanske turister har den samme vane som de fleste andre turister: De klumper sig sammen ved det mest kendte turistikoner. Det vil sige i København.

Indtil videre har der været en sørgelig mangel på idéer og vilje fra såvel turistorganisationer som incommingbureauer for at ændre en sådan udvikling. Jeg er alvorligt bange for, at det også vil fortsætte i det nye år.