Singapore Airlines øger fokus på sit NDC-program, der blandt andet tilbyder tilsluttede rejsebureauer og firmakunder priser og muligheder, de ikke nødvendigvis finder i reservationssystemerne. Arkivpressefoto fra Singapore Airlines.

Singapore Airlines og Travelport i NDC-samarbejde

Singapore Airlines og Travelport er online med deres samarbejde indenfor IATA’s New Distribution Capability-program. Nu kommer mulighederne også i flyselskabets NDC-program.

De første flyrejser med Singapore Airlines booket via Star Alliance-medlemmets NDC-samarbejde med rejseteknologileverandøren Travelport er netop gennemført. Nu begynder udrulningen med NDC-mulighederne til rejsebureauer af KrisConnect, Singapore Airlines’ NDC program.

Via IATA’s (International Air Transport Association) New Distribution Capability (NDC) ønsker en stigende række IATA-flyselskaber, at der bookes flere flybilletter direkte hos dem – fremfor i reservationssystemerne, GDS’erne (Global Distribution System), som Amadeus, Galileo, Sabre og Worldspan, som flyselskaberne synes de betaler for høje afgifter til.

Flyselskaberne tilbyder typisk pris og betingelser i sine egne NDC-løsninger, der ikke nødvendigvis er til rådighed via GDS’erne.

Men GDS’erne arbejder også med NDC-løsninger. Det gælder også Travelport, der har to af de globale reservationssystemer, Galileo og Worldspan.

Og i sit samarbejde med Singapore Airlines’ agentprogram, KrisConnect, har Star Cruise Travel Services, et af Travelports partnerrejsebureauer indenfor blandt andet NDC, gennemført de første NDC-bookinger gennem Travelports system Smartpoint. Det skriver Travelport i en pressemeddelelse.

En vigtig milepæl
”Dette er en vigtig milepæl for vores branche og vores partnerskab med Singapore Airlines i deres arbejde med at gøre sig klar til IATA’s New Distribution Capability,” siger Kyle Moore, chef for kundestrategier hos Travelport og tilføjer: ”Vi er taknemmelige overfor vores partnerbureauer, der samarbejder med os om at bringe NDC-teknologien ud til alle vores kunder.”

Og Bryan Koh, øverste ansvarlige for E-Commerce og Distribution hos Singapore Airlines, siger i pressemeddelelsen:

”Singapore Airlines glæder sig over det tætte samarbejde med Travelport om vores KrisConnect-program. Ved at tilbyde nye teknologiske løsninger, kan sia og vores partnere bedre tilfredsstille de voksende forventninger hos vores kunder på dette område. KrisConnect og teknologien bag er essentielt når vi skal levere på de forventninger. NDC-bookinger blir nemmere ved at bruge Travelport Smartpoint. Dermed har rejsebureauer og firmakunder mere adgang til vores udbud og priser, samlet i et enkelt workflow, hvilket øger effektiviteten.”

Siden Singapore Airlines søsatte KrisConnect i 2018 har Travelport arbejdet sammen med flyselskabet for at forbedre mulighederne i KrisConnect overfor Singapore Airlines’ samarbejdspartnere blandt for eksempel rejsebureauer og firmakunder.

Relaterede artikler:

”Rejsebureauer der kun bruger GDS får et problem”

Allan Hoffery stopper efter 30 år i Singapore Airlines

Verdens længste flyrute bliver endnu længere