Skåne på frierfødder

”Siden Øresundsbron åbnede er danske turister strømmet til Skåne, men vi er overbeviste om, at vi kan få fat i endnu flere”, siger Pia Jönsson-Rajgård, direktør for Tourism in Skåne.

  

”Fra januar til november 2008 overnattede 102.875 danskere i Skåne, hvilket svarer til 14% stigning i forhold til samme periode i 2007. Forøgelsen siden Øresundsbrons indvielse i 2000 er på 77%.

  

Tourism in Skåne satser i år 2,3 mio kr i Danmark og bliver den største aktør i det sydsvenske markedsføringsprojekt ’Danmark i kubik’. Her deltager syv turistorganisationer fra Bohuslän i nord til Kalmar i øst. Også Scandlines og Stena Line, Øresundsbron og DSB First deltager i projektet, som drives af Visit Swedens Danmarkskontor.

  

”Vi forventer, at den øjeblikkelige lavkonjunktur og finanskrise vil betyde, at endnu flere danskere vil besøge os, da de for at spare på ferieudgifterne vil vælge de fjerne rejsemål fra til fordel for de nærliggende som eksempelvis Skåne, siger Pia Jönsson-Rajgård.

  

’Danmark i kubik’ omfatter 13 mio. SEK pr år over tre år. Kræfterne koncentreres om annonce- og webkampagner, tv-reklamer, kundeblade og turistmesser, og de primære målgrupper er aktive børnefamilier og ’det grå guld’. Også forretningsrejsende indgår som en af målgrupperne.

  

Baggrunden for den store satsning er, at DSB First har overtaget driften af Øresundstoget, som forbinder store dele af det sydlige Sverige med Sjælland.  Det giver danskerne endnu lettere mulighed for at gå på opdagelse i det tidligere danske land.

 

Skrevet af Flemming Juul