ONSDAGSKLUMME: Luftfartsbranchen er i opbrud. I går kom både Norwegian og SAS med trafiktal for oktober. De viser begge fremgang for passagertal, men hvordan kan man undgå det, når man kan flyve til St. Croix fra København for 1299 kr? – Kvælning truer.
Af Ejvind Olesen
Dybest set burde alle være glade. Endelig kan vi rejse for en slik. Pyt med om flyselskaberne tjener penge. Pyt med, at mange ansatte bliver sat tilbage og en del fyret. Det går nok alligevel. Eller lever vi på lånt tid i moderne luftfart?
Der var fremgang i SAS igen i oktober. Ikke mindst fordi belægningsprocentens gennemsnit steg med 1,8 procentpoint. Det tjener man penge på, men om man gør det med en passagerfremgang på 3,3 procent kan man godt stille spørgsmålstegn ved med de nuværende priser.
Norwegian skrider hurtigere frem med en stigning på 13 procent, hvad passagerer angår. Med den målepind er Norwegian snart større end SAS. Nu er det imidlertid nok så afgørende, om det kan betale sig.
Det kan det tilsyneladende – lidt endnu. På hver deres måde. Et gennemsnit af IATA-selskaberne viser en fremgang i passagerer på syv procent i september, men de fleste gør alle mulige krumspring for at holde den forventede indtjeningsgrad. Og skærer voldsomt i enhedsomkostninger (personalet). Det komme vi til at høre meget mere om i den kommende vinter.
Norwegian har brugt årstiden til at fortælle forbrugerne, hvad de kan tilbyde billetter til fra København. Det giver måske forklaringen på, hvorfor det er svært at tjene penge i luftfart i dag. På grund af overkapacitet? Eller fordi flyselskaberne er ved at tage livet af hinanden?
Her nogle af Norwegians eksempler fra København: Amsterdam 199 kr., Barcelona 299 kr., Bangkok i november 1.502 kr., Alicante i december 399 kr., Budapest 199 kr., St. Croix, De vestindiske Øer 1.299 kr. og Dublin 199 kr.
For 100 år siden solgte vi De dansk vestindiske Øer i Caribien til USA. Det skulle vi aldrig have gjort, hvis vi havde vidst, vi en dag kunne få flybilletter til 1.299 kr. eller ca. 100 kr. for en times flyvning.
Nyd det så længe det varer. Det kunne blive kort.