Hornbæk Golf. (Foto: Kongernes Nordsjælland)

Skal vi satse på rygsækturist eller golfspiller?

KLUMME: ”Den værdiskabende gæst” er nu et kodeord i Nordsjælland, men har egentlig altid været det i enhver turistforening. Hvis det primære formål er at tjene penge, er valget let. Eller er det?

Hvad er forskellen på en golfturist og en rygsækturist? Der var engang nogle helt åbenbare forskelle. En golfspiller havde tofarvede sko, en rygsækturist en Fjällräv. I dag kan en golfspillende turist godt have den karakteristiske rygsæk, som ofte sætter personen i politisk bås. Eller gjorde i al fald.

Disse karakteristika kommer straks i fokus, når jeg nu læser om en ny ordrig turismestrategi i Visit Nordsjælland og vil givetvis også komme det på næste uges Turismepolitisk Topmøde i Horesta.

Jeg har på rigtigt mange turistmøder rundt om i landet op gennem årene igen og igen hørt det helt enkle forslag: ”Skal vi ikke nøjes med at satse på den mere eksklusive turisme, hvor der er penge at tjene og bruge al vores krudt og markedsføring på dem?”

I den nordsjællandske strategirapport prøver forfatterne at give svaret og definerer, hvem en værdiskabende gæst er eller ikke er. Synes jeg så, de har fundet løsningen? Nej, egentlig ikke. Selvfølgelig kan man godt mene, at en sommerhusgæst eller en campist ligger i den lavere ende, hvad forbrug angår, og en golfspiller på et fem stjernet hotel i den modsatte. Men så enkelt er det bare ikke.

Kun de færreste golfspillere går i dag med tofarvede sko og tilhører high society-gruppen. Allerede da jeg var pressesekretær i Dansk Golfunion i 1960, fik vi en tømrerlærling som dansk mester.

Hotelgæster i sommerlandet kan have et meget lavt forbrug, efter måske at have betalt for i hvert fald mindst halvpension på hotellet.

De unge campister kan øse penge ud på barer hele den lange lyse sommernat og bliver på den måde værdiskabende gæster. 

Lokalmiljøet
”Visit Nordsjælland vil både varetage lokalmiljøet, tænke bæredygtighed og have et globalt udsyn samt have mod til at prioritere de gæster, der giver størst værdi for destinationen ” som direktør Anette Sørensen udtrykker det i Visit Nordsjællands program.

Det er en fyldig og visionsrig strategirapport hun lægger for dagen, men om den kan fungerr i praksis, tvivler jeg på. Den med lokalmiljøet er spændende, den med det bæredygtige er politisk korrekt og forventelig. 

Mødegæster
Hvem er så attraktive? Er det mødegæster, som alle danske turistorganisationer synes at løbe efter for tiden? Eller er det sommerhusgæster, som ikke har et højt døgnforbrug, når de sidder hjemme i haven og griller hver aften i stedet for at søge hen til de lokale restauranter. Hvis de da ellers har åbent. I Nordsjælland har køkkenet i hoteller og restauranter en tendens til at have lukket efter kl. 20,30, selv i højsommeren. 

Travle krydstogtgæster
Og så er der jo lige den lille million krydstogtgæster, som frekventerer Københavns Havn, og som i princippet gerne vil besøge Kongernes Nordsjælland. Men gør de det? Og hvorfor ikke i de helt store tal? Nordsjælland har jo perler på stribe for globale turister.

Fordi  en endagstur med bus måske koster cirka 800-900 kroner inklusiv besøg på et museum, et slot og med en frokost undervejs. Af det beløb skyder krydstogtselskabet selv de 600 kroner. Og allerede sidst på eftermiddagen sejler krydstogtskibet videre, uden at der blev tid til at se København. Det er en ulige konkurrence. 

Hver sin lyst
Mod nye tider. Ja, men der er bare ikke så meget nyt. Golfspilleren vil fortsat helst være på golfbanen, og rygsækturisten helst skvulpe i strandkanten, eller køre rundt på sin cykel, som trænede han til Tour de France. Sådan har hver sin lyst, uden at tænke på at skabe værdier for værterne.