Panelet fra venstre: Jan Olsen, Ole Andersen, Jens Hausted og Jørgen Christensen på Danhostel Copenhagen City. Foto: Preben Pathuel.

’Nu skal vi vise, hvad vi dur til’

Med den ene turistrekord efter den anden, skal der fokus på forbedringer, mente Visit Denmarks direktør ved debatmøde om dansk turisme.

Regnearkene spytter i denne tid den ene statistik efter den anden ud med rekorder om turistbesøg i Danmark. Fra hoteller, vandrehjem, campingpladser og kulturby, men sandhedens time venter forude. Hvordan lever vi op til al jublen, og hvordan forlænges succesen?

Det blev hovedemner torsdag på Danhostel Copenhagen, hvor Danske Rejsejournalister havde sat dansk turisme til debat med fire deltagere. Nemlig mødets vært og direktør Ole Andersen sammen med administrerende direktør Jan Olsen fra Visit Danmark, Jens Hausted, direktør i Dansk Kyst- og naturturisme, samt direktør Jørgen Christensen Small Danish Hotels.

”Vi har nu nået det resultat, vi så længe har stræbt efter. Det skal der bygges videre på, og vi skal vise, hvad vi dur til”, sagde Jan Olsen og så sig spejdende rundt i panelet for at søge opbakning. Vel vidende, at de andre skal skabe det produkt, som Visit Denmark skal markedsføre.

Hurtigt var der samklang om, at ”det gode værtskab skal man overleve på”.

Jens Hausted spillede udfordringen videre: ”Det er dem, der har hoteller og indkvarteringssteder, der skal skabe oplevelserne. Naturen ligger lige udenfor”.

Jørgen Christensen boblede med idéer og lagde ikke skjul på, at der skal stilles flere krav, hvis der fortsat skal være vækst.

Der, hvor mobilen ikke virker
”Der er absolut plads til forbedringer. Vi har business gæster, som Gud nåde og trøste os, hvis vi giver dem et værelse uden TV. De forventer moderne værelser med bad og toilet, TV og lounge samt arbejdsplads. Mange danske hoteller, slotte og herregårde er lidt presset nu, for de mangler penge til investeringer. Da vort prisniveau samtidig med, at vi får flere gæster, er for højt, er det svært at skaffe øget vækst.

Vi hører hele tiden, at turismen skal være digital, men prøv at rejse op til Rold Skov og find ud af, at mobiltelefonen slet ikke virker”.

Han havde også et hip til Visit Denmark: ”I udlandet er det først og fremmest København, der markedsføres. Jeg går ud fra, at I ved, hvor mange muligheder der er i Jylland, og i vores organisation har vi fremragende oplevelsesmuligheder og herregårde og slotte, som fortjener langt større opmærksomhed.”

Ole Andersen understregede det med værtsskabet og kritik af manglende service: ”Hos os siger vi farvel med en krammer”

Lad det bare brede sig til hele landet.

Relaterede artikler:

Kulturåret sætter turismerekord

Ny rekord i dansk turisme

Turisterne trodser kulden