Flykabine (Foto: Suhyeon Choi)

Skilsmisse på flyveturen

Politikerne forbereder nye regler og ventetid for skilsmisser, men det behøver de ikke at tænke på, når det gælder flyveturen. Det klarer flyselskaberne udmærket for dem. – Luftfartsmyndighederne i Storbritannien tager nu affære.

Utallige er de uværdige eksempler, hvor selv store anerkendte netværksselskaber formår at skille et par på flyrejsen. Et par, eller en familie med børn, der har bestilt i god tid og fået en bekræftelse.

Den opfattelse er begrundet i selvoplevede eksempler, ikke mindst på grupperejser, i ankenævnssager og nu i en åben debat i britiske medier. Oven i købet med beskyldninger om, at det kun sker for at skabe en ekstra indtjening for flyselskaberne ved gennem gebyrer at sikre de ønskede pladser – selv om det er bekræftet allerede ved reservationen.

I den forløbne uge har Civil Aviation Authority i Storbritannien i følge The Sun, BBC og Bloomberg News besluttet at gå ind i problemet, fordi der er begrundet mistanke om, at nogle flyselskaber bevidst undlader at sætte par og familier sammen for på den måde at kunne opkræve ekstra. I Storbritannien er det op mod en tredjedel af passagererne i bestemte flyselskaber, som er blev skilt og har været tvunget til at betale £400 millioner om året i ekstra tillæg for at få lov til at sidde sammen

Ikke uventet er det især Ryanair, der er i søgelyset, men en CAA repræsentant siger, at det også gælder mange andre selskaber, og at det mere og mere bliver en ekstra indtægtskilde for flyselskaberne, netop nu som kompensation for stigende brændstofudgifter.

Kludder i reservationer
Som medarrangør af rigtig mange, større grupper gennem mere end en snes år, har jeg ofte observeret, hvordan gruppereserveringer, der har været perfekt udført af rejsebureauet, er endt hulter til bulter, hvis ikke bureauet var mødt op i god tid i Københavns Lufthavn og på et møde med selskabets repræsentanter, har fået udredt de værste følger.

Ja, det er flere gange sket også hos SAS. Næppe for at skaffe ekstra indtjening, men på grund af kludder i de elektroniske reservationer, men selvfølgelig også, fordi der kan have været tale om skift af flytype.

Jeg har flere gange oplevet kabineansatte opfordre et ægtepar, skilt på to forskellige sæder, til selv at spørge en anden passager om den pågældende ville bytte, som svarede: ”Nej, jeg har bedt om en aisle sæde, og det vil jeg beholde”.

Men det er mit indtryk, at passagererne i reglen er meget forstående overfor hinanden. Samtidig har jeg også set nogle gange, hvordan meget søde og forstående kabineansatte og gate managers, ofte i SAS og Thai, har spurgt en passager om ikke vedkommende vil bytte for at glæde et ægtepar, der var blevet skilt før en lang flyvetur. Det giver i reglen resultat.

Har nogen bedt om et midtersæde?
Chefen for CAA, Andre Hinton, siger til et af medierne, ”at man vil bede 20 aktuelle flyselskaber forklare, hvordan deres computersystem er indstillet til at styre seatingen. Man vil især bede om forklaringer på, hvad der sker med gruppereservationer.

Klagerne til CAA går især ud på, at passagererne er blevet afkrævet ekstra gebyr for at være sikre på at kunne sidde sammen.

”Har man nogensinde hørt om flypassagerer, der har bedt om et midtersæde?” spurgte SAS præsident Jan Carlzon i sin tid. Og der ramte han plet, fordi det altid har været et problem, når seatingen om bord skulle gå op. Så er der en single, der vil sidde ved vinduet, eller ved gangen. Aldrig i midten.

Kan det da ikke være lige meget? Kan et ægtepar ikke undvære hinanden i halvanden time til Rom, eller et kærestepar, hvor forholdet er meget nyt? Jo da, men på en drømmerejse til Caribien eller Thailand med en halv snes timers flyvning, er det noget ganske andet. Og ikke bare for at holde i hånd.

Med vores højt besungne tekniske kunnen må det kunne lade sig gøre. Det kunne det før i tiden ved lidt forståelse og hjælp fra personalet. Det kan del vel også i dag.

Med mindre briterne har fat i noget væsentligt. Med mindre det er ønsket om endnu et tillæg, der kan hjælpe på økonomien og tabet på de billige lavpriser.