Hvorfor mon det ikke rigtigt lykkes med indenrigsfly i Esbjerg og Karup, når de kan i Billund og Sønderborg. – DSB tager over, spår tidligere koncernchef i SAS. – Skal vi have Danair tilbage?
Prisen som bedste indenrigsselskab ved Danish Travel Awards 2018 gik fortjent til DAT med Bornholmerflyet og forbindelsen til Midtjyllands Lufthavn i Karup. Takket være ildsjælen Jesper Rungholm, som mod alle odds har fået gang i flytrafikken mellem København og Rønne, og som en konsekvens af, at det ikke rigtigt lykkes på Karup-ruten, har tilbudt at drive selve lufthavnen.
Helt som ventet, sagde de omkringliggende ejerkommuner nej af frygt for hvad? Det ved jeg faktisk ikke. År efter år har man forsøgt at få gang i infrastrukturen. Hvad nytter det med moderne fly, når man så snart man er nede på landjorden i bogstaveligste forstand er på Herrens Mark.
Jeg spurgte til denne uges ”7`er” forhenværende koncernchef i SAS Jørgen Lindegaard om vi nogensinde får gang i indenrigstrafikken på trods af milliontilskud til marketing fra Københavns Lufthavn. Og på trods af, at politikere meget gerne ser, at Danmark bliver langt mere end i dag bundet sammen ad luftvejen.
Svaret kom uden tøven. ”Danmark er for lille, undtagen måske ruterne til Aalborg og Bornholm. Når DSB og BaneDanmark endelig får både tog og skinner på, så tager toget langt det meste af den kollektive fjerntrafik.”
Hertil kunne jeg tilføje, at det skal man næppe forvente de næste mange år. BaneDanmark står for det ene negative og forhalende budskab efter det andet.
Esbjerg gik i stå
Jeg er født og opvokset på Herning-egnen og har været elev halvandet år i Esbjerg. Derfor burde jeg have de bedste forudsætninger for at vurdere netop de to lufthavne. Grunden er indlysende i Karup, men anderledes er det med Esbjerg, som ikke bør stå og falde med helikoptere til olieplatformene.
Esbjerg er en stor by med en stor fiskerihavn og en pæn industriproduktion. En fin lufthavn, tæt på bykernen. Turismen burde være bugnende med Vesterhav og Fanø på dørtærsklen.
Se hvor lidt der skulle til, mens Ryanair var interesseret. En serie lavprisfly, og både by, omegn og hoteller vågnede til live. Og hvad er der så i dag. Ingen lufthavn med indenrigsfly i hvert fald.
På Herrens Mark
Det andet smertensbarn er Midtjyllands Lufthavn, som fejlagtigt efter min mening tog navneforandring fra Karup, og burde hedde Herning Lufthavn. Det er der, det sker. Det er der de store begivenheder med kongresser, sport, show og underholdning finder sted. Det er der industrien er i fremdrift, hvor både erhvervsfolk og sportsfolk har brug for nem adgang. Undskyld, Viborg, Skive og Holstebro.
Men indenrigsflyet fra København flyver ikke til Herning, men til hede-og militærarealet i Karup. Derfra kan man jo bare tage en taxa. Ja, det kan man da.
Mens man fra København kan flyve til Malaga for 299, kroner koster en taxa fra Karup til Herning cirka 270 kroner og til Messehallerne 330 kroner. Til Viborg 250 kroner, til Holstebro 450 kroner og til Silkeborg 475 kroner.. (Hvem sagde Midtjyllands Lufthavn?)
Jernbanen fra Herning til Viborg
Hvad Jesper Rungholm ville have gjort, hvis han fik (eller får) lov til at drive lufthavnen, for det får han nok en dag, ved jeg faktisk ikke. Men jeg gætter på, at der ville blive både busser og nye forbindelser. DSB havde i sin tid god lokaltrafik på banen, bygget af tyskerne mellem Herning og Viborg, men den eksisterer desværre ikke mere.
Billund Lufthavn er blevet en international lufthavn med masser af udenlandske ruter. Aalborg noget i samme retning, men her spiller indenrigstrafikken en større rolle på grund af afstanden til landets hovedstad.
Men det er klart, at de mange udenlandske ruter fra Billund og Aalborg har tæret på indenrigstrafikken til SAS-ruterne, som før gik omkring København.
Er Malaga mere spændende?
Skal vi have Danair tilbage? Ja, det kunne være spændende, men der måtte ikke medfølge et monopol. Det skulle være i et samarbejde med fri konkurrence, hvis andre skulle få lyst.
De mange annoncer, vi har set i sommer på TV om danske indenrigsruter til flere millioner kroner, bekostet af Københavns Lufthavn, tror jeg desværre ikke har flyttet noget som helst. Heller ikke som kollektiv trafik, løftet op fra bilerne.
Der skal anderledes knofedt til med billige biletter og direkte pris tilbud. Måske en måned, hvor det bare brager med mere opmærksomhed, priser og arrangementer.
Hvorfor er den hastigt voksende trafik i vore største lufthavne gået helt udenom dansk lokaltrafik? Kunne det være, fordi Malaga er mere spændende end Esbjerg og Karup?