I dagene mellem jul og nytår går sommerplanlægningen i gang i de danske hjem. Charterselskabernes telefoner og sites gløder i juleferien.
”Jeg tror, det er en juletradition at hygge sig med at planlægge, hvor sommerrejsen skal gå hen, og på den måde have noget at glæde sig til hele resten af vinteren. Vi oplever en meget markant stigende aktivitet på telefoner og online i dagene mellem jul og nytår og hele januar hvert år, og det er børnefamilierne der køber først”, fortæller Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.
”Jeg forventer, at branchen får en sommer på niveau med 2014. Fra jul til og med februar er de store måneder, og her sælges størstedelen af sommerens rejser. Tendensen hos Star Tour er, at det er vores skræddersyede hoteller målrettet forskellige grupper, der sælges først”.
De 5 vigtigste rejsetendenser sommer 2015: Hvordan der ser ud uden for hotelværelset er vigtigere end nogensinde. Efterspørgslen efter ophold med privat pool eller terrasse stiger. En voksende tendens er, at flere vælger skræddersyede hoteller og at tilbuddene ofte er vigtigere end feriedestinationen.
Danskerne fortsætter med at investere ekstra på ferieluksus. I charterverdenen er skridtet fra mellem- til højklassehotel relativt lille i forhold til prisen, og derfor ses luksustrenden tydeligt for charterrejser.
Tendensen med at være aktiv på ferien fortsætter. Nogle vil træne hver dag, andre bare engang imellem. Fælles er, at de vælger et hotel, hvor der er muligheder for alle aktive.
Efterspørgslen efter kortere ture, der kombinerer rejsen med en interesse eller en hobby stiger. Flere vælger tematiske weekendture og rejser gerne flere gange om året, og vælger ofte kombinationsrejser.