Stærk kritik af tysk rejseskat

Lovforslaget, som offentliggjordes onsdag, kræver en flyskat på 13 Euro på mellemdistanceflyvninger og 26 Euro pr. person på langdistanceflyvninger. Den tyske regeringen opfordrer alle europæiske lande til at gøre ligeså.

 

”En skat på dette niveau er uøkologisk, antisocialt og vil medføre mistede arbejdspladser”, siger

Thomas Winkelman, adm. direktør for Germanwings. ”Den planlagte lov er absurd og uretfærdig, den økologiske effekt savnes helt og årsagen til indførelsen er en farce”.

 

Siden forslaget blev præsenteret, har Germanwings fået sine værste forventninger bekræftet. Og det på trods af, at lovforslaget angiveligt har som mål at ’opmuntre til en miljøvenlig holdning og at skabe et incitament til at tage hensyn til miljøaspekterne’ savner loven en klar strategi.

 

For eksempel er private fly i det nuværende lovforslag fritaget fra beskatning. Effekten bliver, ifølge Germanwings, at en familie på fire som rejser fra Stuttgart på ferie til Rostock ved Østersøen skal betale 104 Euro ekstra i skat. Den rejsende, som booker en lang flyrejse til Hawaii skal blot betale 26 Euro i skat.

”Det er en skandale, at de normalt rejsende skal bære hele skattebyrden, mens passagerer i en privatjet slipper helt for skatten”, siger Thomas Winkelmann. ”Vi frygter også, at den nye skat indebærer, at vi mister en stor del af trafikken i Tyskland til biltrafikken”.

 

”Skatten på 13 eller 26 Euro giver heller intet incitament for flyselskaberne til at anvende moderne og mere brændstoføkonomiske fly. Det kan nærmest være ligegyldigt om man benytter moderne, driftsøkonomiske fly  i stedet for de gamle og tørstige typer”.

 

”Transferpassagererne er ikke inkluderede i flyskatten, hvilket betyder, at den som flyver fra Hamburg via

Frankfurt til Tel Aviv betaler 13 Euro, mens den der flyver direkte mellem Köln og Tel Aviv betaler 26 Euro. Hvor ligger retfærdigheden i det?” spørger Thomas Winkelmann.

Skrevet af Flemming Juul