Mange danskere kører over Øresundsbroen for at drage fordel af den lave svenske kronekurs. Pressefoto: Johan Nilsson for Øresundsbron.

Stigende dansk fritidstrafik på Øresundsbroen

”Valutaforskellen giver muligheder på begge sider af Øresund. Den skaber øget dansk fritidstrafik – og er et incitament for svenskere til at arbejde i Danmark,” siger Øresundsbroens direktør.

Godstrafikken og den danske fritidstrafik på Øresundsbron nåede rekordhøje niveauer i årets første kvartal. Samlet blev 94,1 procent af vejtrafikken indhentet i forhold til det seneste pandemifri første kvartal af 2019.

Øresundsbro Konsortiet skriver i en pressemeddelelse, at resultat for første kvartal i år blev 290 millioner danske kroner før værdiregulering, hvilket er 86 millioner mere end i første kvartal sidste år.

Der blev i gennemsnit foretaget 16.137 overkørsler pr. dag i dette års tre første måneder. Det kan sammenlignes med 13.643 overkørsler i første kvartal af sidste år og 17.148 i de første tre måneder i 2019, året før pandemien.

I pressemeddelelsen siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron: ”Den tydeligste tendens i første kvartal i år, er en kraftig stigning i den danske fritidstrafik, hvilket sandsynligvis skyldes den lave svenske kronekurs, som gør det meget attraktivt for danske kunder at forbruge i Sverige. Men vi kan også se, at flere har fået øjnene op for Sverige som turistmål.”

Forskellen i svensk og dansk kronekurs har betydning
”Valutaforskellen mellem den danske og den svenske krone giver muligheder på begge sider af sundet. Udover at skabe øget dansk fritidstrafik, er det et incitament for svenskere til at arbejde i Danmark såvel som for svenske eksportvirksomheder,” siger Linus Eriksson og tilføjer:

”Vi ser derfor et potentiale for, at pendler– og erhvervstrafikken vil stige i løbet af året.”

Omvendt ser det tungere ud for godstrafikken, påpeger direktøren: ”Godstrafikken er steget betydeligt i de seneste år. På trods af uroen i verden omkring os, stiger antallet af godstrafikker måned efter måned. Men tempoet forventes at aftage i løbet af året, især for transittrafikken.”

Den danske fritidstrafik med ØresundGO-rabataftalen steg 24 procent i årets første kvartal, sammenlignet med samme periode i 2019. Til sammenligning faldt den svenske fritidstrafik i perioden 26 procent. Samlet faldt fritidstrafikken blandt ØresundGO-kunder tre procent, mens kontanttrafikken steg med 6,3 procent i forhold til 2019, oplyses det.

Pendler– og erhvervstrafikken over broen har stabiliseret sig på et lavere niveau end i 2019, siden de corona-relaterede restriktioner ophørte i februar sidste år. I første kvartal i år lå pendlertrafikken omkring 10-15 procent under niveauet for 2019, hvilket tilskrives en stigning dels i arbejde udført hjemmefra og dels i fjernmøder.

Øresundsbro Konsortiet skønner, at årets resultat før værdiregulering forventes at blive i størrelsesordenen 1,1-1,3 milliarder danske kroner.

 

Relaterede artikler:

Danmark dropper kritiseret grænsekontrol

Øresundsbron hæver og sænker priserne

Molslinjen køber færgeruten Helsingør-Helsingborg