Fra den dominikanske workshop i København – flankeret af de to optrædende står, til venstre, aftenens chefkok Lewanda Bello, direktør for Den dominikanske Republiks kulinariske institut, og Patricia Polanco de Olmos fra Dominican Republic Tourist Office i Stockholm. Foto: Target Tourism.

Stor dansk stigning til caribisk feriemål

Der var 68 procent flere danske ankomster til Den Dominikanske Republik fra januar til august i år sammenlignet med sidste år. Rejsemålet havde forleden workshop for rejsebranchen i København.

Med omkring seks millioner årlige udenlandske turister regnes Den Dominikanske Republik, der er på størrelse med Danmark, for største rejsemål i Caribien, siger direktør Pia Klitten Sørensen for PR-bureauet Target Tourism, der blandt andet repræsenterer den caribiske østat i Danmark.

Mens der fra januar til august sidste år var lige over 2.000 ankomster fra Danmark til Den Dominikanske Republik, var tallet i år i de samme måneder steget til 3.502.

Klik for stort format. Nogle af deltagerne ved workshoppen for rejsebranchen i København. Foto: Target Tourism.

I sidste uge gav Den Dominikanske Republik smagsprøver på sin kunnen til rejsebranchen ved workshop i København. Workshoppen havde deltagelse af cirka 80 rejsebureauagenter fra Danmark og Sydsverige.

Udover de lokale turistmyndigheder var der også partneren Air France KLM, incoming-bureauer og hoteller fra regionen, der viste deres porteføljer for de skandinaviske rejsearrangører.

Den Dominikanske Republiks turistråd for de nordiske lande, der har kontor i Stockholm, og dets direktør, Patricia Polanco de Olmos, stod bag workshoppen på Weber Grill Academy i København.

”Vi vil gerne vise jer, at Den Dominikanske Republik er mere end lækre badestrande og flotte resorter,” sagde Patricia Polanco de Olmos fra Dominican Republic Tourist Office i Stockholm under sin præsentation og tilføjede:

”Vi kan tydeligt se, at vores destination vokser i Norden og Danmark. De seneste statistikker viser, at vi har haft 68 procent flere danske besøgende i de otte første måneder i år sammenlignet med samme periode i 2017. Vi er meget tilfredse med den store interesse fra de danske turoperatører og agenter.”

400 kilometer sandstrande
Det caribiske land udgør hovedparten af øen Hispaniola, den mindre del af øen består af Haiti. Den Dominikanske Republik tilbyder nye trends som øko- og agro-turisme, et miks af kultur, historie, nationalparker med Constanza-bjergene samt alt fra golf til dybhavsfiskeri og de mange strande. Østaten har over 1.600 kilometers kystlinje og 400 kilometer sandstrande.

Blandt de danske charterrejsebureauer, der udbyder rejser til Den Dominikanske Republik, er Apollo, Bravo Tours, TUI og Spies. Hertil kommer leisurebureauer som Benns, Green2green, Jesper Hannibal Rejser, Jysk Rejsebureau, Kilroy, My Cruise, Nyhavn Rejser, Peacock Travel, Profil Rejser, Svane Rejser, Top Tours, USA Rejser og Voya Travel.

Der er muligt at komme til Den Dominikanske Republik med blot en mellemlanding fra København eller Billund. Det gælder for eksempel med Air France via Paris, Air Canada via Toronto, British Airways via London/Miami, German Wings via München og Lufthansa via såvel Frankfurt som München.

Relaterede artikler:

Dansk rejsebureau øger på Caribien

Caribien igen klar til danske feriegæster

Rejsebureauer skal passe på krydstogternes faldgruber