CRUISE: Royal Caribbean tager konsekvensen af langsommeligt salg på ruterne i Middelhavet til foråret og kører en uge med 35 procent rabat. Publikum har taget bestik af priserne og valgt Caribbean.
Måske har Royal Caribbean Cruise kalkuleret forkert. Måske er skandinaverne klogere, end de amerikanske regnedrenge havde regnet med.
Forud for sæsonen forventede rederiet, at Middelhavet kunne bære et relativt højt prisniveau og det modsatte for Caribien. Således er prisen for et krydstogt i Middelhavet med kæmpeskibet Allure næsten det dobbelte af et tilsvarende med søsterskibet Oasis i Caribien. Vel er der en længere flyvetur, men alligevel.
Det har den danske salgschef Henrik Bergqvist af gode grunde ingen kommentarer til. Men han bekræfter, at det danske salg tegner bedre til Caribien end til Middelhavet, og det samme ser ud til at være tilfældet i Norge og Sverige.
I hvert fald er det en kendsgerning, at Royal Caribbean har nedsat listepriserne for de fire skibe (Allure, Splendour, Vision og Rhapsody) med udgang fra Barcelona, Venedig og Rom til sommer med 35 procent rabat på alle kategorier af kahytter ved køb inden 11. februar.
”Vi har ingen ændringer på Mariner of The Seas med afgangene fra København,” siger Henrik Bergqvist.
Skibet med base i København sejler til Baltikum og op langs den norske kyst og skal ud over et dansk publikum også håbe på mange amerikanske passagerer, der især tiltrækkes af København og St. Petersborg.