Straffespark mod flyselskaberne

Hvis de ikke vil høre, må de føle, synes den danske transportminister Ole Birk Olesen at mene om hurtigere erstatning til forsinkede flypassagerer. Det havde klædt ministeren, hvis han først havde taget en snak med flyselskaberne.

Når man er mest trængt i erhvervslivet, leder man med lys og lygte efter en redningsmand eller kvinde. Nu er der igen dømt straffespark mod flyselskaberne, og her er der indtil videre ikke fundet en Kasper Schmeichel til at klare paragrafferne.

Det kan godt være, at selskaberne fedtspiller og trækker sagen med erstatning for forsinkelser til passagererne efter EU-forordning 261 i langdrag, men det er da egentlig forståeligt, når en afgørelse kan koste mere end en million kroner bare for en enkelt flyafgang. Hvis man så oven i købet bliver angrebet fra lovgivere, passagerer, dusørjægere, trafikstyrelser, og nu også en minister. Tryk avler nu engang modtryk.

Jeg ved ikke om ministeren har hørt sine nærmeste flyselskaber om deres opfattelse. Det gælder for eksempel SAS, et stort charterselskab som Thomas Cook Airlines og ikke mindst Jesper Rungholm fra DAT. Han har mere end noget sagt, hvad han mener om passagerer og flyselskaber i konflikt om forsinkelser og erstatninger.

Vi klapper i hænderne
Det har forbrugerorganisationerne også, således vicedirektør Vagn Jelsøe i Tænk i går i Berlingske Business om transportministeren: ”Det er svært for os at gøre andet end at klappe i vores hænder. Det er noget, vi har efterlyst i årevis. Selv om der er flyselskaber som meget fodslæbende opfylder deres forpligtelser efter en klokkeklar forordning.”

En sådan artikel i et stort dagblad kan naturligvis ikke afsluttes uden en kommentar fra Airhelp.dk eller Flyforsinkelse.dk, flyselskabernes i øjeblikket største fjender, som nu ser ud til at have fået transportministeren med i vennekredsen. Således kommenterer Johan Fugmann, administrerende direktør i Flyforsinkelse.dk: ”Vi oplever alt for tit, at flyselskaberne undlader at betale til trods for at Trafikstyrelsen har afgjort sagen til fordel for passageren. En bøde på 10.000 eller 20.000 kronere er i sig selv et lille beløb for de fleste flyselskaber.”

Forbyd dem at lande i Danmark
Og så kommet truslen, hvor dusørjægerne begynder at blande sig i hvem, der skal have trafikrettigheder. Hvis ikke det kan få politikere i store lande som Tyskland, Frankrig og Holland til at blande sig i fortolkningen af forordningen fra EU, så har selv Lufthansa og Air France-KLM levet forgæves.

Fugmann fortsætter: ”Hvis det ikke er nok til at ændre flyselskabernes adfærd, kan man overveje, om flyselskaberne overhovedet skal have lov til at lande i Danmark, så længe de ikke vil følge reglerne.”

Når Airhelp og Co har fået deres 25 procent, og flyselskaberne har betalt erstatninger, har de kun to muligheder. Enten at lukke ned, eller udskrive regningen til forbrugerne i form af højere billetpriser.

Det er vist det, man kunne kalde en boomerang.

Retfærdighed er ofte et ukendt begreb, såvel i luftfart som i fodbold.

x

Læs Også

SAS vil da ikke være fødelinje til Lufthansa

Engang var de bedste venner, det er de ikke mere. Derfor tog Aarhus Lufthavns chef, Peter Høgsberg, alvorligt fejl, da han og arbejdsgruppen insisterede på SAS-rute fra Aarhus til München.

Grønlandsk luftfart uden facitliste

Der er flyvske planer, men ingen rigtige løsninger på fantasilignende ønsker om udbygning af lufthavne, selv om den danske stat går ind med stort millionbeløb. Air Greenland må muligvis sige farvel til sine fire danske eksperter i bestyrelsen.

Hvad er en turistmagnet?

Hvis en dansk by vil have et internationalt brand, hvad skal den så satse på? Europas 7. højeste tårn i Brande; tidligere præsident Obamas besøg i Kolding; VM i ishockey - eller bare Den lille Havfrue?

Slotsbar med selvbetjening i sommervarmen

Sådan klarede et af Danmarks bedste provinshoteller sig gennem fire måneders solskin og høje varmegrader uden at have aircondition. Det kræver tro på sine gæster.

Derfor koger Europa over med turister

Lavprisselskaber og store krydstogtskibe nævnes som nogle årsager til seks procents stigning allerede i år, og til deciderede turistkøer i havnebyer som Barcelona og Venedig.

Vækstboblen bristede over Nordatlanten

Når man starter for mange nye flyruter og er omringet af flere og flere konkurrenter og lukker mange gode kontakter til agenterne, så skal det gå galt. Det har indtil videre kostet Icelandairs koncernchef jobbet.