”Vi kan i en coronatid sælge Norden som en relativ sikker region,” siger direktøren for netværket CruiseCopenhagen, der dækker hele Danmark og som har et rekordantal tilmeldinger af anløb til næste år.
Midt i en coronatid fejler den umiddelbare optimisme intet i krydstogtbranchen forud for den stadig usikre 2021-sæson.
I år skulle der have været rekord af krydstogtanløb i de danske havne. Ud af de 574 tilmeldte krydstogtanløb i Danmark i år med i alt 1,2 millioner passagerer, skulle cirka 350 fra mindst 35 krydstogtrederier have været til Københavns Havn. Omkring halvdelen af de 350 københavnske anløb i år skulle have været såkaldte turnarounds, hvor krydstogtet begynder og slutter i København. Dermed køber gæsterne ofte hotelovernatninger før og efter krydstogtet, skønsmæssigt en halv million hotelovernatninger på den konto.
Men coronakrisen betyder, at der nærmest ikke kom nogen krydstogtskibe til de danske havne i år. Det rammer havnene, incomingbureauer der kører udflugter med passagererne, besøg på danske attraktioner, hoteller, restauranter, lufthavne og flyselskaber, hvis passagererne starter og slutter deres krydstogt i for eksempel København.
Rekordmange tilmeldte anløb næste år
Claus Bødker, direktør for Cruise Copenhagen-netværket, der har sekretariat hos Wonderful Copenhagen, siger til STANDBY.dk, at på papiret har CruiseCopenhagen flere tilmeldinger for 2021 end man havde i år.
Hvor mange skibe og dermed hvor mange passagerer, der vil komme, kan der kun gisnes om på nuværende tidspunkt. Der er som sådan tilmeldt skibe i de danske havne med 1,3 millioner passagerer, heraf skal over én million til Københavns Havn.
Som reglerne er i øjeblikket må hverken passagerer eller besætningsmedlemmer gå i land i Danmark. På verdensplan har mange krydstogtrederier aflyst deres sejladser et stykke ind i det nye år.
”Det ser positivt ud for næste år målt i antal tilmeldinger med anløb af krydstogtskibe. Nærmest hele Østersøregionen samt Norge har i øjeblikket godt styr på coronavirussen og det er selvfølgelig noget vi bruger i markedsføringen i denne tid og som kan bruges på kort sigt til tiltrækning af flere krydstogtskibe,” siger Claus Bødker.
Han medgiver at for at en ny opsejling af rekordmange krydstogtskibe kan komme på tale, skal myndighedskravene være ændret, så passagerer og besætningsmedlemmer igen må gå i land.
”Mange krydstogtpassagerer tror i hvert fald, at de igen kommer ud og sejle. Tal fra branchen siger, at 76 procent af passagerer, der fik aflyst deres krydstogt i 2020, har holdt fast i deres reservation for at sejle i 2021,” siger Claus Bødker.
60 partnere i CruiseCopenhagen
De 12 danske havne i CruiseCopenhagen er udover København, nævnt alfabetisk, Fredericia, Helsingør, Hundested, Kalundborg, Kolding, Nyborg, Rønne, Skagen, Sønderborg, Aalborg og Aarhus.
Selve CruiseCopenhagen-netværket har omkring 60 partnere, blandt andet Copenhagen Malmö Ports, Københavns Kommune, Københavns Lufthavn, SAS, Stromma, VisitDenmark og Wonderful Copenhagen.
Relaterede artikler:
Ingen udsigt til krydstogtskibe i Danmark i år