Svensk regering satser på turisme

Den svenske erhvervsminister Maud Olofsson bekræfter, at regeringen vil satse yderligere 20 millioner svenske kroner årligt fra 2012 til og med 2014 på udvikling af svensk turisme. Pengene skal anvendes til at styrke og udvikle nye og eksisterende destinationer, samt på at udvikle mindre turismevirksomheder i Sverige.

 

”VisitSweden markedsfører svenske oplevelser i 12 lande. Vi har stor viden om konkurrerende lande og udenlandske besøgendes rejsepræferencer. Derfor er det vigtigt at fortsætte med at analysere målgrupperne, så vi kan kanalisere viden til flere destinationer med potentiale til at blive magneter for kræsne udenlandske besøgende”, siger Thomas Brühl, adm. direktør for VisitSweden.

 

For årene 2012 til og med 2014 har VisitSweden tidligere fået 140 millioner svenske kroner af staten pr år, hvilket dækker imagemarkedsføring af Sverige og faste omkostninger for virksomheden.

 

Udenlandske turisters forbrug i Sverige steg i 2010 til 87 milliarder svenske kroner og totalt omsatte indenrigs og udenrigs turisme i Sverige 254 milliarder. En målsætning fra svenske turismeerhverv er at fordoble omsætningen til 500 milliarder i 2020. I 2010 beskæftigede branchen 162.000 helårsværk.

Skrevet af Flemming Juul