Sverige investerer mere i turismen

Foto: Martin Svalander.

Foto: Martin Svalander.

Den svenske regering vil investere yderligere midler i markedsføringen af Sverige i udlandet for at øge turismen til landet.

Sverige har potentiale til at blive en endnu større turistdestination og satsningen muliggør, at VisitSweden sammen med svenske turistvirksomheder kan styrke markedsføringen internationalt.

Erhvervsminister Mikael Damberg oplyser, at regeringen vil satse mere på svensk turisme de kommende tre år. Med et ekstra tilskud på 30 millioner svenske kroner til VisitSweden i 2015 og derefter 20 millioner årligt til og med 2017, viser regeringen tillid til de svenske turismeerhverv.

”Det er en glædelig besked og en vigtig kvittering for det arbejde, som turistbranchen og VisitSweden udfører sammen. Vi vil omgående sætte gang i en lang række projekter, som har måttet stå i kø gennem længere tid”, siger Thomas Brühl, chef for VisitSweden.

Indtægterne fra international turisme i Sverige er steget med 160% siden 2000 og eksportindtægterne er 106 milliarder svenske kroner. Erhvervene beskæftiger 173.000 i hele Sverige, hvilket er en vækst på 3,3% i forhold til 2012 og en vækst på 32% siden 2000.