Sverige. (Foto: Visit Sweden | Henrik Trygg | PR)

Sverige kan ikke følge med Danmark

I løbet af sommeren er antallet af overnatninger i Sverige faldet en kende. Derudover har væksten siden pandemien ikke været på niveau med den danske, og det bekymrer Visit Swedens direktør.

Dugfriske overnatningstal har ansporet Visit Sweden til at gøre foreløbig status over sommeren, men i samme ombæring understreger turismeorganisationen dog, at sæsonen ikke er ovre endnu, da der fra branchen fortsat meldes om aktivitet fra turister i august.

Det oplyses, at der er blevet registreret 7,7 millioner overnatninger med tilrejsende fra udlandet i Sverige fra begyndelsen af maj til og med juli. Det er godt syv procent flere end samme periode sidste år, hvor antallet var 7,2 millioner.

Sammenligner man med 2019-niveauet, har der været 2,6 procent flere, da der var 7,5 millioner overnatninger fra turister fra andre lande i perioden i det seneste normale år, inden COVID-19-pandemien ændrede hverdagen i rejsebranchen for en tid.

Falder samlet set
Til trods for det er gået fremad med de udenlandske overnatninger, ser det dog anderledes ud, når man kaster et blik på dem, der stammer fra hjemmemarkedet, da der på dette område er blevet noteret en tilbagegang i forhold til sidste år.

Der har været 18,43 millioner af denne type overnatninger i år, og det er 2,8 procent færre, end tilfældet var i de samme måneder i 2023, mens tallet dog er en kende større end i 2019, hvor antallet af overnatninger var 18,42 millioner.

Det samlede tal ender derfor med at falde, da der på tværs af Sverige i alt har været 26,13 millioner overnatninger af turister fra både Sverige og udlandet i løbet af månederne. Det er 0,2 procent færre end sidste år, hvor der i perioden blev foretaget 26,19 millioner.

I forhold til 2019-niveauet er der tale om en beskeden stigning på 0,6 procent fra 25,98 millioner.

Danmark og Norge er foran
Visit Sweden har desuden kigget på udviklingen i antallet af udenlandske overnatninger i de nordiske lande i hele første halvår af i år, når man sammenligner med 2019. Her viser det sig, at Danmark har førertrøjen på.

Mens Finland er gået tilbage med 11 procent, er Sverige og Norge oppe med henholdsvis seks og ni procent. I Danmark er der derimod registreret en fremgang på 20 procent. Tredjepladsen ærgrer Susanne Andersson, der er administrerende direktør for Visit Sweden.

”Turismen til og i Sverige er fortsat ved at komme sig efter pandemien. Derfor er det glædeligt at se, at Sverige er på rette vej, selvom jeg havde håbet på en lidt større stigning i antallet af overnatninger, men sommeren er ikke slut endnu, og der lyder positive toner fra hotelbranchen.”

”Samtidig ser jeg med bekymring på, at overnatningerne i Sverige ikke har samme vækst som vores nordiske naboer Danmark og Norge. Det bliver vi nødt til at holde øje med og beslutte hvilke tiltag, der skal tages for at Sverige ikke sakker bagud.”


Relaterede artikler:

Taylor Swift udløser rejseboom til Stockholm

Sverige nærmer sig 2.000 hoteller

Analyse: Stockholm er blevet mindre tilgængelig