Sverige topland for turismen

Med et plus på 8,7% ligger Sverige formodenligt i toppen i sammenligning med andre lande i Europa. Endnu flere egnede destinationer og oplevelser, lettere tilgængelighed, bedre international markedsføring og en svag krone er årsagerne til den øgede vækst, mener Thomas Brühl, adm. direktør på VisitSweden. 

 

”Den vigtigste årsag er at svenske destinationer og oplevelser som tiltrækker en international målgruppe er blevet endnu bedre og har nået det vi kalder for eksportmodnet. De klarer sig flot i den internationale konkurrence”, siger han. 

 

Gennem strategisk og nytænkende markedsføring, som hele tiden tager hensyn til målgruppens behov, har VisitSweden de seneste fire år gjort Sverige og svenske destinationer og oplevelser bedre kendte ude i verden. Ikke mindst mærkes det på de nærliggende markeder, som for eksempel Danmark, hvor væksten hidtill i år har været meget stor. 

 

”I Danmark har vi lanceret Sverige som danskernes andet hjemmemarked og det har haft god effekt. Her ser vi tydeligt hvilken forskel et nært samarbejde mellem mange aktører i både den offentlige og den private sektor i Sydsverige gør når vi knytter deres forskellige tilbud sammen med smarte, digitale markedsføringsløsninger ad mange kommunikationskanaler”, siger Thomas Brühl. 

 

Skrevet af Flemming Juul