Fra sidste års sydafrikanske roadshow i Norden, fra venstre Christine Engen, United Spirit Nordic, Sydafrikas ambassadør i Danmark, Zindziswa Nobutho Mandela (datter af Nelson Mandela), Abby Swartz, Marketing and Promotional manager Nordic region og Sthembile Zulu, Finance Manager Nordeuropa. Arkivfoto.

Sydafrika vil øge samarbejde med rejsebureauer

Sydafrikas nationale turistråd har penge til nordiske rejsebureauer og turoperatører, der også selv vil skyde penge i promovering af rejser til landet. Ny famtrip næste år og stort nordisk roadshow til oktober.

Baseret på en 1 til 1-model tilbyder South African Tourism nu nordiske rejsebureauer og turoperatører at komme med i en Joint Marketing Campaign. For hver krone de udvalgte nordiske rejsebureauer kommer med til den fælles markedsføringskampagnen, får de samme beløb fra Sydafrikas nationale turistråd.

South African Tourism har via sin nordiske repræsentant, det danske GSA-bureau United Spirit Nordic ejet af Christine Engen, sendt forslag til samarbejde om kampagnen til nordiske rejsebureauer, der allerede er markant aktive i at sende gæster til Sydafrika. Men turistrådet er åben for at høre fra andre rejsebureauer.

Til STANDBY.dk siger marketing og promotions manager for Norden hos South African Tourism, Abby Swartz:

”Vi har i første omgang 100.000 euro til rådighed for kampagnen med de nordiske rejsebureauer. Rejsebureauer kan få beløb på 5.000, 15.000 eller 25.000 euro, hvis de selv bidrager med samme beløb. Vi kigger naturligvis på de rejsebureauer, der vil være partner med os i denne kampagne for at finde de rigtige. Vi investerer i Norden, fordi dette marked er et godt og voksende område når det gælder ankomster til Sydafrika.”

Samtidig, fortsætter Abby Swartz, er South African Tourism i gang med at få udarbejdet en omfattende research for at se, hvilke segmenter blandt nordiske rejsende, der vælger at tage til Sydafrika og hvad turisterne gerne vil opleve.

Sydafrika er i hvert fald et populært oversøisk rejsemål for danske turister. Sidste år landede Sydafrika på andenpladsen ved Danish Travel Awards som bedste rejseland udenfor Europa – kun overgået af USA, der har op mod ti gange så mange danske ankomster om året som Sydafrika.

Der var sidste år 106.606 nordiske ankomster til Sydafrika – en fremgang på seks procent sammenlignet med 2016, oplyser South African Tourism. I 2017 var der lidt over 48.500 ankomster til Sydafrika fra Sverige, knap 29.000 fra Danmark, lidt over 19.000 fra Norge samt lidt mere end 10.000 fra Finland.

De nordiske ankomsttal er med til at bidrage til, at South African Tourism vil nå sit mål ‘5 in 5’ – at tiltrække fem millioner turister de næste fem år.

Ny stor sydafrikansk workshop
Ligesom tidligere i år vil South African Tourism også næste år indbyde nordiske rejsebureauer til en stor fam-trip til Sydafrika, så agenterne kan forøge deres viden om dette rejseland.

Ligeledes planlægger South African Tourism til oktober i år at holde sit store nordiske roadshow for rejsebureauer. Mens der sidste år var deltagelse af omkring 20 leverandører til rejsebranchen, forventer Abby Swartz, at årets roadshow vil have dobbelt så mange deltagere. Det strækker sig over ti dage og vil besøge København, Aarhus, Stockholm, Gøteborg, Oslo og Helsinki.

Læs mere om South African Tourism på dets hjemmeside: southafrica.net

Nordiske rejsebureauer og turoperatører, der er interesseret i at være med i kampagnen for promovering af Sydafrika skal snarest sende mail til Marketing og Promotions Manager for Norden: Abby Swartz på: abby@southafrica.net

Ansøgningsfristen er officielt 5. september, men forslag modtaget inden midten af september vil også komme i betragtning.

Relaterede artikler:

Nordiske rejsebureauagenter besøgte Sydafrika

Rejsebureau åbner nichebureau

Individuelle luksusrejser hitter