På en af verdens største fagmesser for rejsebranchen, USA’s årlige International Pow Wow, mødes købere fra rejsebureauer verden over med sælgere og repræsentanter fra den amerikanske turistindustri. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Syv danske rejsebureauer til kæmpe fagmesse

Lørdag begynder den internationale fagmesse for rejsebranchen i USA med over 6.000 deltagere – værtsby er i år Denver i delstaten Colorado.

DENVER, STANDBY.dk: På lørdag den 19. maj begynder den store årlige, internationale fagmesse for rejsebranchen i USA – IPW (International Pow Wow), som i år kan fejre 50 års jubilæum.

IPW 2018 holdes i år i Denver i Colorado, og der ventes over 6.000 deltagere på messen, hvor amerikanske destinationer, attraktioner, hoteller, biludlejere og andre leverandører mødes med repræsentanter for rejsebureauer og turoperatører fra hele verden.

Syv danske rejsebureauer tager i år turen til Denver for at mødes med både gamle og nye kontakter blandt de amerikanske leverandører. Det drejer sig om Albatros Travel, CCMG, FDM Travel, Jysk Rejsebureau, Nyhavn Rejser, Pacific Tours og USA Rejser.

”Vi deltager både for at pleje vores netværk blandt nuværende leverandører og for at møde nye leverandører. Det er meget velanset blandt vores amerikanske kontakter, at vi kommer over og møder dem personligt,” siger produkt- og marketingchef Christian Walker Willumsen fra USA Rejser til STANDBY.dk.

42 møder på tre dage
Det er sjette gang, Christian Walker Willumsen deltager på IPW, og han har på forhånd 42 møder i kalenderen i de tre dage, hvor selve mødedelen af messen foregår. 30-40 procent af møderne er med allerede etablerede kontakter, mens resten er nye bekendtskaber blandt destinationer og attraktioner i USA.

”Jeg har fokus på vores sommerprogram for 2019 og ser på, hvilke nye muligheder der kan være. Mange af vores nuværende destinationer og produkter er kommet som følge af, at vi har været ovre at møde leverandørerne på IPW,” siger Christian Walker Willumsen, der også er i bestyrelsen for Discover America Denmark.

I år glæder produktchefen sig blandt andet til at møde repræsentanter for den caribiske ø Puerto Rico, der som et selvstyrende territorium med særlig tilknytning til USA, også er repræsenteret på messen.

”Vi har de seneste år også fået Caribien på programmet. Puerto Rico er herhjemme mest kendt som en krydstogtdestination, så jeg er spændt på at se, hvad de ellers kan tilbyde,” siger Christian Walker Willumsen.

Omkring 1.000 leverandører på messen
I alt præsenterer cirka 1.000 amerikanske leverandører sig i år på messen, mens flere end 1.300 købere af rejseydelser fra over 70 lande deltager. Dertil kommer omkring 500 internationale pressefolk, ligesom repræsentanter for flyselskaber, Discover America-komiteer, amerikanske myndigheder, turismeorganisationer mv. er med på messen.

326.000 danskere besøgte USA i 2016, mens der samlet set fra Norden og Baltikum var over 1,4 millioner rejsende til USA. Tallene for 2017 er endnu ikke klar, da de amerikanske myndigheder har sat offentliggørelsen af ankomsttallene i bero på grund af mistanke om fejl i opgørelsen, så nogle internationale besøgende ikke er talt med.

Flere danskere til USA sidste år
Tallene for perioden januar til september sidste år er dog frigivet, og de viser for Danmarks vedkommende en vækst i antallet af rejsende på 1,2 procent i forhold til samme periode sidste år. For hele Norden og Baltikum er tale om et mindre fald på 0,9 procent.

85 procent af de USA-rejsende fra Norden og Baltikum i 2016 besøgte landet for at holde ferie, besøge venner og familie eller af andre private årsager, mens 19 procent var forretningsrejsende eller rejste til USA for at deltage i møder og konferencer.

Relaterede artikler:

USA taber udenlandske turister

Ingen USA-planer for Skandinavien

USA-hæder til skandinaviske rejsebureauer