FDM Travel havde søndag i København debut for sin gratis publikumsmesse for rejser til Australien og New Zealand. Foto: FDM Travel.

Tilfreds med ny rejsemesse

”Der var ingen osere,” lyder det fra FDM Travel, da det store rejsebureau forleden i København trak 1.100 besøgende til sin første forbrugermesse om rejser til Australien og New Zealand.

”Det var en rigtig god start, dette bliver en årlig tilbagevende publikumsmesse – på samme måde som vores messe om USA. Vi havde 1.100 potentielle kunder og mit indtryk var, at der ikke var nogen osere. De, der kom, havde enten allerede købt deres rejse eller planlægger en og ville spørge om detaljer som led i deres forberedelser.”

Det siger salgs- og indkøbschef i FDM Travel, Jesper Ewald, til STANDBY.dk, efter det store rejsebureau i søndags havde premiere på sin første messe dedikeret rejser til Australien og New Zealand.

Messen, der blev holdt på Docken i Københavns Havn, havde deltagelse af over 20 leverandører af turistydelser i navnlig Australien men også New Zealand, herunder flyselskaberne Emirates, Qatar Airways og australske Qantas. Men blandt andet også Avis Biludlejning, da et formål med messen var at promovere kør-selv ferier i Australien og New Zealand – selv om begge lande har venstrekørsel.

”Jeg talte efter messen med mange af leverandørerne, der kom med god respons for udbyttet af deres deltagelse. Vi kan i FDM Travel se, at interessen for rejser til Australien og New Zealand er stærk stigende – landene er vores største vækstområder. Alene i år har vi fordoblet vores volumen til de to destinationer i forhold til sidste år,” siger Jesper Ewald og tilføjer, at FDM Travel er kommet blandt de tre største danske rejsebureauer når det gælder rejser til de to lande på den anden side af jorden.

Han vil ”af konkurrencemæssige hensyn” ikke sige, hvor mange gæster FDM i år forventer at sende afsted. Men sidste år var der i alt 22.000 danske ankomster til Australien og 13.000 til New Zealand.

En medvirkende årsag til det øgede salg af rejser til Australien og New Zealand skyldes ifølge Jesper Ewald, at flypriserne til begge lande de senere år faldet meget og at det i dag ikke er dyrere at flyve dertil, end det for få år siden var at flyve til USA.

Salgs- og indkøbschef i FDM Travel, Jesper Ewald, viser den australske ambassadør, Mary Ellen Douglas Miller, og hendes mand, Martin Roberts, rundt på rejsemessen. Klik på billedet for at se det i stort format. Foto: FDM Travel.

Besøg fra den australske ambassadør
FDM Travel havde ikke indbudt australskfødte kronprinsesse Mary til at åbne udstillingen. Til gengæld kastede en anden Mary glans over rejsemessen.

Mary Ellen Douglas Miller tiltrådte sidste år som Australiens nye ambassadør i Danmark – og hun brugte sammen med sin mand, Martin Roberts, halvanden time på messen hvor de blev vist rundt af Jesper Ewald og blandt andet hilste på udstillerne og talte med de besøgende.

I alt forventer FDM Travel i år 160.000 gæster, hovedparten på rejser i Europa og med USA som største oversøiske marked med 28.000 gæster. Rejsebureauet har 80 medarbejdere og seks salgskontorer landet over og hovedkontor i Lyngby nord for København.

Relaterede artikler:

Rejsebureau klar med messe til down under

Rejsebureau køreklar med nyt feriekoncept

Københavns Lufthavn fik første A350-rute

x

Læs Også

Milliondom til rejsebureaudirektører igen for retten

Ægteparret bag Tyrkiet Eksperten, hvis konkurs i 2013 kostede Rejsegarantifonden 18,6 millioner kroner, anker deres byretsdom på 3 millioner kroner for medansvar til Østre Landsret.

Få danske firmaer godkender rejser på forhånd

”Virksomheder i Danmark har generelt stor tillid til deres medarbejdere,” siger direktør for Egencia, et af landets og verdens største erhvervsrejsebureauer.

Kilroy har stigende omsætning – men faldende overskud

Kilroy, en af de største rejsekoncerner i Danmark, omsatte i sidste regnskabsår for 1,6 milliarder kroner – en stigning på 50 millioner, men overskuddet faldt fra 52 til 40 millioner kroner.

Rejsebureau åbner nichebureau

Milliardæren Karsten Ree er blevet medejer af endnu et rejsebureau – denne gang med fokus på specialture i den dyre ende af skalaen.

Milliondom til tidligere rejsebureaudirektører

Tre tidligere direktører fra Tyrkiet Eksperten skal betale tre millioner kroner til konkursboet efter det danske charterbureau, afgjorde byretten torsdag.

TUI søger superstar som ny pressechef i Danmark

”Vi søger en kommunikationsmæssig superstar,” skriver TUI i jobannonce. I dag får Spies hovedparten af omtalen af charterbranchen i de danske medier. Det vil TUI med sine store ambitioner i Danmark nu gøre noget ved.