Tillægsydelser bliver stadig vigtigere

Det bliver mere og mere væsentligt for virksomhederne at få inkluderet principper i rejsepolitikken om brug af flyselskabernes tillægsydelser.

Mad og drikke, ekstra benplads og mere bagage.

Der er flere ting at tage stilling til ved bestilling af en flyrejse, eller når man står ved check-in skranken i lufthavnen og eventuelt ønsker at opgradere sine valg.

Fokus på tillægsydelser er faktisk blevet så stort, at det ikke længere er sekundært for de rejsende. Sådan siger Olivier Benoit, der er luftfartsekspert hos Advito, der er en rådgivningsvirksomhed ejet af BCD Travel. Han mener, at især forretningsrejsende har større og større fokus på at sikre sig Wi-Fi, ekstra benplads, tidlig ombordstigning og muligheden for ekstra bagage, når rejseoplevelsen skal optimeres.

I et interview med BCD Travel fortæller Olivier Benoit, at flyselskaberne i stigende grad udformer pakker af tillægsydelser, der er personligt tilpassede flypassagererne. Han mener, at virksomheder bør indføre et afsnit herom i rejsepolitikken, der sikrer et godt udgangspunkt til forhandlingerne med flyselskaberne.

Hvis ikke virksomhederne er bevidste om dette, vil flyselskaberne – ifølge Olivier Benoit – være i den stærkeste position og selv styre, hvilke tillægsydelser der er til rådighed, og hvad virksomhederne skal betale for dem.

Øge produktivitet
Faktisk bør virksomheder have fokus på tillægsydelser for helt konkret at øge effektiviteten på flere områder.

”At vælge de rigtige tillægsydelser gør det muligt for virksomheder at styre omkostningerne, forbedre rejseoplevelsen og øge medarbejdernes produktivitet. Tillægsydelser spiller en vigtig rolle i skiftet til at fokusere på rejseoplevelsen,” siger Olivier Benoit til BCD Travel.

Den største udfordring er imidlertid, at der ikke er nogen standard for distribution af tillægsydelser, lyder det fra Olivier Benoit. Men han fortæller, at virksomhederne har mulighed for at anvende brugbare rejsedata fra eksempelvis rejsebureauerne.

”Nu er det muligt at bruge disse data til at finde ud af, hvilke tillægsydelser dine rejsende ønsker, og hvor meget du kan spare ved at forhandle direkte med leverandørerne,” forklarer Olivier Benoit.

Data viser vejen
Virksomheder kan tage flere skridt til at udvikle en strategi, der fungerer i forhold til tillægsydelser ved flyrejser.

”Brug data fra TMC (erhvervsrejsebureau, red.) og data fra virksomhedskort til at vurdere dine udgifter til tillægsydelser og dine rejsendes behov. Find ud af hvilke tillægsydelser, der vil øge din virksomheds forretningsmæssige mål om at forbedre medarbejdernes tilfredshed og produktivitet samtidig med, at omkostningerne bliver styret,” siger Olivier Benoit og fortsætter.

”Indarbejd supplerende specifikation om tillægsydelser i din flyrejsepolitik. Forhandl disse tillægsydelser med flyselskaberne. Engager og uddan medarbejderne i de nye muligheder ved tillægsydelser.”

Han anbefaler desuden, at virksomhederne regelmæssigt justerer politikken omkring tillægsydelser for at sikre, at medarbejderne altid får de bedste tilbud til den bedst mulige pris.

 

Relaterede artikler:

Kritik af SAS for svingende tillæg

Forbrugerne kommer til at betale

Ryanair er afhængig af ekstra-indtægter