”Turister kommer ikke til Danmark for at spise stegt flæsk”

WEEKENDKLUMME: Det sagde administrerende direktør for Visit Denmark, Jan Olsen, da vi sidste måned spiste en frugal frokost på Islands Brygge i København.

Af Ejvind Olesen

”Vi blev inviteret på Rådhuset, hvor vi blev gjort til genstand for et par stykker pindemad.” Sådan skrev en bokseformand i sin årsberetning, som jeg for rigtigt mange år siden fik tilsendt på redaktionen.

I forrige måned var jeg inviteret til en snak om dansk turisme hos Visit Danmarks chef, Jan Olsen, i de indbydende og funktionsduelige lokaler i København, som turistorganisationen af gode grunde regner med at få lov til at beholde. Hvor skulle dansk turismes hovedkvarter ellers være, hvis ikke i hovedstaden?

Serveringen var et par stykker smørrebrød og cola eller dansk vand. Intet frås her med statens penge. Jan Olsen var som altid imødekomne og smilende, selv om hans organisation netop havde mistet en halv snes millioner på næste års budget.

Dog kun måske, for nu hvor kommunalvalget er overstået, gælder det næste års finanslov og i hvert fald udsigt til at få det samme beløb igen i erhvervsstøtte, lagt på budgettet til 2019.

Pølser og smørrebrød
Vi skulle ved denne lejlighed tale om, hvordan udenlandske turister opfatter Danmark. Er det virkeligt hypen om det nye nordiske køkken og de mange Michelin- stjerner, og Noma ikke mindst?

”Nej, ” siger Jan Olsen og fortsætter: ”De forbinder i højere grad Danmark med pølser, øl og smørrebrød end med kulinariske oplevelser. Det viser vores analyse på fem europæiske markeder.

Der er ikke noget galt med et glas koldt øl og et stykke veltillavet smørrebrød. Smørrebrød er stadig en fast del af vores madkultur.”

Hvad med vores nationalret, stegt flæsk med persillesovs?

”Det har ikke den store betydning for udenlandske turister. Så er det sagt.”

Husker I at tage hele Danmark med, når I skal berette om gode danske retter?

”Ja absolut. Overalt i det danske land, finder man gode oplevelser med fødevarer, som fortæller en historie om Danmark og med en lokal forankring. Lige fra østerssafari i Vadehavet, skaldyrsfestivaler, unikke gårdbutikker og vejboder, mikrobryggerier, ø-specialiteter samt ikke mindst kroer, ofte med naturen som køkkenhave.

Vi skal endelig ikke glemme de danske restauranter med Michelin-stjerner. Men vores potentiale ligger i særdeleshed i en styrkelse af vort image som madland rettet mod et bredt publikum.”

Hvad byder du dine gæster fra udlandet?

”Netop noget vidt forskelligt fra det danske køkken. Men vort budget står ikke til gourmetrestauranter. Det må erhvervet selv klare, som en del af deres markedsføring og repræsentation.”

Prisen skræmmer ikke
Hvad ville du først og fremmest ændre, hvis du skulle bestemme. Er det prisen? Skræmmer det danske prisniveau på mad?

”Nej, det er ikke mit indtryk. Det er primært kendskabet til Danmark som madland, jeg gerne vil ændre.”

Hvad er din egen livret?

”Jeg har mange. Men en højtbelagt friskpillet fjordrejemad går man aldrig fejl af.”

Relaterede artikler:

Glad for forslag om ekstrabevilling til VisitDenmark

Hvor mange ændringer kan chefen tåle?

Ny samarbejdsaftale mellem VisitDenmark og WoCo