”I en digital tidsalder, hvor Artificial Intelligence (AI) ændrer vores liv, ønsker Visit Greenland at hylde lokal viden, i vores egen version. Vi kalder det Authentic Intelligence,” siger turistrådets direktør.
Anne Nivíka Grødem, direktør for Visit Greenland, skriver i opslag på Linkedin, at ”Authentic Intelligence er baseret på erfaringer nedarvet i generationer, og inkluderer viden om den lokale kultur og det lokale miljø.
Lokal viden som har bidraget til at vi kan leve og trives i et så remote sted som Grønland,” lyder det fra Anne Nivíka Grødem.
For at bakke op om initiativet har Visit Greenland udarbejdet en film på YouTube.
Grønlandsk turisme: Island er den største konkurrent
I øvrigt sætter en ny markedsanalyse fra Visit Greenland fokus på Grønlands otte største primære markeder, herunder Danmark. Analysen viser både muligheder og vækstpotentialer for turismen i Grønland.
Det nationale grønlandske turistråd Visit Greenland har netop gennemført en stor analyse af Grønlands vigtigste turismemarkeder: Skandinavien (Danmark, Norge og Sverige), Frankrig, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien og Tyskland.
Disse markeder er prioriterede for det nationale turistråd, da de har strategisk betydning for udviklingen af Grønland som rejsedestination, hedder det i pressemeddelelse.
Forbrugerne på alle de otte markeder kender Grønland, men kun en lille del af befolkningerne er interesseret i at rejse til Grønland, hedder det i sammenfatningen.
Den siger også, at Island er største konkurrent når det gælder om at tiltrække turister – men det giver også en mulighed for øget samarbejde mellem Island og Grønland, da mange turister gerne vil kombinere de to rejsemål.
Rekordår
At opleve naturen i Grønland er stadig største reason to go, men også at opleve grønlandsk kultur bliver stadig mere efterspurgt, står der også i konklusionerne i markedsanalysen fra Visit Greenland.
Visit Greenland, der ejes 100 procent af det grønlandske selvstyre, oplyste forleden, at sidste år blev rekordår for grønlandsk turisme med det højeste antal besøgende nogensinde.
Visit Greenland satte tal på overfor Standby.dk: Grønland havde sidste år 59.563 udenlandske flypassagerer; to ud af tre turister flyver med Air Greenland. De fem største markeder med fly til Grønland var sidste år i afrundede tal: Danmark (59 procent), Tyskland (otte procent), USA (syv procent), Frankrig og Canada (begge omkring tre procent), mens to procent af de flyvende turister kom fra Storbritannien.
Relaterede artikler:
Grønlands turisterhverv klar med fælles løfter