Illustrationen til Visit Norways falske nyhed om at ”Sommarøy” i det nordlige Norge ville afskaffe tiden. Foto Jøran Mikkelsen, Visit Norway.

Turistråd i shitstorm efter falsk nyhed

Visit Norways ”nyhed” om, at den nordnorske ø Sommarøy vil være tidsfri zone var løgn. Lignende sag kostede i 2009 VisitDenmarks direktør jobbet.

Norges turistråd, Visit Norway eller Innovasjon Norge, har mistet sin troværdighed, lyder kritikken efter det kom frem, at Innovasjon Norge torsdag i sidste uge udsendte en falsk nyhed. Innovasjon Norge er den norske modsvarighed til VisitDenmark.

”Nyheden” var, at den nordnorske ø Sommarøy ville afskaffe tiden, fordi der alligevel er lyst hele sommerhalvåret og nærmest mørkt i vinterhalvåret.

Men historien, som blev videregivet af en lang række store medier verden over, var løgn og opdigtet af Visit Norway for at tiltrække flere turister til Nordnorge.

Skandalen om den falske nyhed fra Visit Norway og Innovasjon Norge har blandt andet fået SAS i Norge til at afbryde samarbejdet med Innovasjon Norge om at tiltrække flere udenlandske turister til Nordnorge. Også koncernchefen for en af Norges største turistattraktioner, Hurtigruten, skælder ud på Innovasjon Norge.

Den falske nyhed blev afsløret af NRK, den norske modsvarighed til Danmarks Radio.

I første omgang har den administrerende direktør for Innovasjon Norge, Håkon Haugli, beklaget at man ikke havde oplyst, at der var tale om et PR-stunt. Ligeledes har den norske erhvervsminister beklaget, at hans ministerium blev spændt for vognen.

I Danmark udsendte Innovasjon Norge også den falske pressemeddelelse. STANDBY.dk har i mail spurgt presseansvarlig hos Innovasjon Norge i Danmark, Mona Konuralp, om hun vidste ”nyheden” var et falsum, da pressemeddelelsen blev udsendt i Danmark.

Hun svarer kort: ”Denne sag er eskaleret og håndteres nu på højeste niveau af Innovasjon Norge i Oslo. Jeg henviser til pressemeddelelsen (om at Innovasjon Norge beklager den falske nyhed, red)”

”Mor Karen” koster VisitDenmark-direktørjobbet
Endnu har ingen hos Visit Norway eller Innovasjon Norge mistet jobbet på grund af den falske pressemeddelelse.

Men i 2009 mistede VisitDenmarks daværende administrerende direktør, Dorte Kiilerich, jobbet på grund af Mor Karen-skandalen.

Vist nok for at signalere, at danskerne – herunder danske kvinder – er imødekommende overfor udenlandske turister, fremstillede VisitDenmark sammen med PR-bureauet Grey en falsk video, der blandt andet blev vist utallige gange på YouTube.com

I videoen fremviser en enlig dansk mor, der i virkeligheden var en skuespiller, sit barn og efterlyser barnets far. Barnet er, ifølge moderen, ”Karen,” blevet til i et one night stand, hvor den søde blondine introducerede det særlige danske begreb »hygge« for en turist, som hun tilfældigt møder i Nyhavn. Næste morgen er han væk, da hun vågner.

”Jeg bebrejder dig ingenting, men jeg synes, at du har krav på at vide, at August findes,” siger den unge, lyshårede kvinde i videoen og henviser til sønnen på ni måneder.

”Karens historie viser, at Danmark er et frit sted med plads til at være som, du har lyst. Filmen er en god eksponent for danske, selvstændige og værdige kvinder, der tør tage deres egne valg,” lød forsvaret for videoen fra Dorte Kiilerich til Politiken.dk – inden hun på grund af forargelsen over den falske video måtte forlade jobbet som administrerende direktør i VisitDenmark.

Relaterede artikler:

Tom Cruise var altså i Norge

Orgier med narkotika og sex på krydstogtskib

Kendt turistdirektør stopper