Fra Visit Norway’s nye film på blandt andet YouTube om kvindelige rejsende i overgangsalderen. Foto: Visit Norway.

Turistråd sætter fokus på kvinder i overgangsalderen

Norges turistråd prioriterer i ny kampagne kvinder i overgangsalderen. De ved, hvad de vil, også rejsemæssigt, og har pengene til det, siger Visit Norway. 57-årig dansk kvinde med i kampagnen.

Visit Norway siger i pressemeddelelse, at man med den nye kampagne vil gøre op med stereotyper og give kvinder over 50 år større synlighed. Denne målgruppe er ofte underprioriteret i reklamer og kampagner, nu skal de gøres mere synlige, lyder det fra Visit Norway.

I kampagnen siger en kvinde, der præsenteres som 57-årige Bodil Vilhelmine Pedersen fra Danmark: ”Jeg har tit kigget online, men kan ikke finde mange fotos af kvinder på min alder, der har det sjovt på rejser – og vi har det altså sjovt, når vi rejser.”

Den danske kvinde er en af fire i den nye kampagnefilm fra Visit Norway – officielt udgivet i anledning af World Menopause Day, den 18. oktober, hvor der sættes fokus på kvinder i overgangsalderen. Det oplyses ikke i pressemeddelelsen, hvilke lande de tre øvrige kvinder er fra.

Filmen koncentrerer sig om en ofte overset demografisk gruppe: kvinder der aldersmæssigt er i 50’erne. Den følger fire kvinder, der sammen nyder en sjov, forlænget weekend i en af Norges kulturelle storbyer; filmen kan ses på YouTube, oplyses det.

Filmen skal udfordre stereotyper
I pressemeddelelsen siger Jon Erik Skaret, kreativ direktør i Visit Norway: ”I en verden, hvor kvinder over 50 år ofte bliver overset eller forbigået af annoncører, ville vi skabe en film der fejrer kvinder og deres livsglæde, også i overgangsalderen. Vi vil henvende til en demografisk gruppe og udfordre stereotyperne omkring dem, samt give gruppen et frisk og nyt perspektiv.”

Visit Norway oplyser også, at marketingsfokusering direkte til kvinder i denne aldersgruppe er en sjældenhed. Der henvises til research fra Noon.org.uk og Accenture. Den viser, oplyses det, at kvinder over 50 år kontrollerer 47 procent af værdierne i Storbritannien – men kun adresseres direkte i under 12 procent af reklamer og annoncering.

Der refereres også til en undersøgelse fra mediebureauet UM, der angiveligt oplyser, at 44 procent af britiske kvinder over 50 år finder annoncering og marketing nedladende i forhold til deres aldersgruppe.

Visit Norway skriver ligeledes, at kvinder der er plus 50 år, oftest ikke mere har hjemmeboende børn, at de ved hvad de vil, også rejsemæssigt, og har pengene til det.

 

Relaterede artikler:

Spøgelser skal hjælpe norsk turisme

Danmark største leverandør af skiturister i Norge

Danske rejseaktører rykker ind i Norge