Over 30 leverandører af rejseydelser fra tysk turisme var på plads til den store årlige officielle tyske Nord Europa Workshop, der i år blev holdt i København.
Tyskland er landet med flest danske overnatninger – alene sidste år blev det til 1,5 millioner registrerede danske ankomster i Tyskland og 3,4 millioner overnatninger. Tallet er reelt meget højere, da det for eksempel ikke omfatter Airbnb-overnatninger.
Så mange danske rejsearrangører har Tyskland på menukortet – ligesom Danmark er vigtig for den tyske turismeindustri, da Danmark er Tysklands 7. største incoming-marked.
Og den årlige officielle tyske Nord Europa Workshop er et vigtigt forum for kontakter mellem den danske og tyske turismebranche – derfor var der også pænt fremmøde til workshoppen, der i år blev holdt i København.
Her var over 30 leverandører fra den tyske branche på plads med alt fra byer, delstater, hotelkæder, incomingbureauer og separate attraktioner. De mødtes mandag, men især i går, tirsdag, med omkring 50 nordiske repræsentanter fra en række rejsearrangører.
Turistchef Bo Schou Lauridsen, Regional Manager Nord Ost Europa hos Tysk Turist Information, Deutsche Zentrale für Tourismus, sagde i forbindelse med workshoppen på Blox, Dansk Arkitektur Center, til STANDBY.dk: ”Tyskland er en skattekiste tæt på Danmark. Mere end hver fjerde danske overnatning i udlandet sker i Tyskland.”
De fire regioner, danskerne besøger mest i Tyskland, er Slesvig-Holsten, Berlin, Hamborg og Niedersachsen, regionen syd for Hamborg med blandt andet Harzen.
Mere rundrejse i Tyskland
En af de største danske arrangører af rejser til Tyskland er rejsebureauet Happydays fra nordjyske Frederikshavn. Dets indkøbschef Keld Kronborg sagde under den tyske workshop til STANDBY.dk: ”Vi ser stigende efterspørgsel på Tysklands største delstat, Bayern, blandt andet i området Bayerischer Wald, der har mange hoteller med høj kvalitet.”
”Generelt er prisniveauet på hoteller, spisesteder samt tøj og sko omkring 25 billigere i Tyskland end herhjemme, mens priserne i supermarkederne er nogenlunde de samme,” sagde Keld Kronborg og tilføjede:
”Vi ser også en tendens til, at vores kunder besøger flere steder under ferien i Tyskland. Mens det før navnlig var en enkelt destination, de var i, har de nu i stigende grad flere, men kortere ophold på flere hoteller.”
Den årlige tyske Nord Europa Workshop for rejsebranchen i de nordiske lande har eksisteret i over 30 år og er et vigtigt omdrejningspunkt for nye ideer til rejsekatalogerne og for at skabe kontakter og forretningsforbindelser med tyske turismeleverandører.
Relaterede artikler:
Danskerne køber rejser online for milliarder