De tyske jernbanemyndigheder har netop påbegyndt omfattende korridorrenovering mellem Hamborg og Berlin (billedet). Arkivpressefoto for Deutsche Bahn: Dominic Dupont.

Tysklands travleste togstrækning lukket i ni måneder

Omfattede sporarbejde lukker i ni måneder den direkte rute mellem Hamborg og Berlin. Det er Tysklands mest befærdede med 30.000 daglige passagerer. Nu skal togene på en time lang omvej.

Der skal i hvert fald de kommende ni måneder udføres omfattende sporarbejde på den næsten 300 kilometer lange og delvist nedslidte jernbanestrækning mellem Hamborg og Berlin. Den normale, direkte strækning mellem de to største byer  i Tyskland lukkede her i weekenden og forventes genåbnet til april næste år.

Der skal arbejdes med strækningen de næste 10 år; jernbaneskinner og strækningen skal fornys og opdateres. Over halvdelen af strækningen får helt nye jernbaneskinner og der kommer blandt andet også over 200 nye sporskifter til erstatning for de gamle og nedslidte. Der kommer også moderne signal- og sikringsteknologi. I alt bliver der omkring 130 arbejdspladser på den næste 300 kilometer lange strækning.

Men meget arbejde kan ske selv om strækningen bruges – dog ikke de kommende ni måneder. Derfor er den netop lukket for al jernbanetrafik, skriver mediet Deutsche Welle.

Der kører i snit 30.000 daglige passagerer, flest med statslige Deutsche Bahn – der er er dagligt op til 230 passager- og godstog mellem Hamborg og Berlin, i alt mindst 460 tog, oplyser DB.

Fjerntog kører – med omvej; regionaltog erstattes af busser
Der er vil fortsat være togforbindelse mellem de to byer, men kun fjerntog (ICE; intercity) – men passagertogene skal køre en omvej på omkring 100 kilometer, hvilket giver end cirka én times længere rejsetid. Der bliver, afhængig af togruten, stop i blandt andet Uelzen, Salzwedel og Stendal.

Godstogene bliver sendt på en endnu mere sydlig omvej.

Der bliver ingen regionaltog de kommende ni måneder mellem de to byer, hvilket også påvirker pendler-trafikken for eksempel ind til Hamborg såvel som Berlin. I stedet indsættes der togbusser mellem Hamborg og Berlin – op til 170 om dagen i hver retning fordelt mellem 27 ruter.

I alt har Tyskland omkring 33.500 kilometer jernbanespor – og kun to ud af tre tyske tog kører til tiden (hvis forsinkelsen ikke overskrider seks minutter)

Deutsche Bahn har en hjemmeside på tysk om arbejdet med den tiltrængte modernisering af jernbanestrækningen mellem Hamborg og Berlin.

 

Relaterede artikler:

Dansk rejsebureau begejstret for ny direkte europæisk togtute fra København via Berlin til Prag

Forbruger Europa: Her er togpassagerers rettigheder

Deutsche Bahn tager initiativ til fælles europæisk billetsystem