Via nyskabelsen The Knowledge Graph vil det nationale tyske turistråd øge kendskabet til Tyskland som rejseland. PR-foto: Deutsche Zentrale für Tourismus.

Tysklands turisme øger brug af kunstig intelligens

Det tyske turistråd lancerer nu The Knowledge Graph, en vidensgraf for turistindustrien. Projektet er del af den tyske nationale turismestrategi og hidtil største datainfrastrukturprojekt af sin art.

The Knowledge Graph giver interessenter som globale salgsplatforme, udbydere af turisttjenester eller nystartede virksomheder over 200.000 opdaterede optegnelser til offentlig anvendelse.

Halvdelen er forskellige turistobjekter (POI’er, ture, events, gastronomi, hoteller og så videre), mens resten er infrastrukturdata, skriver det nationale tyske turistråd, Tysk Turist Information, Deutsche Zentrale für Tourismus, i en pressemeddelelse.

Knowledge Graph bruger turistdata fra alle de 16 tyske delstater, og den tekniske infrastruktur er designet til at sikre forbindelse mellem Open Data-projekterne på delstatsniveau.

Virksomheder som German Convention Bureau (GCB) arbejder på at bruge infrastrukturen og Deutsche Bahn planlægger også at tilføje data til grafen, oplyses det.

Største datainfrastrukturprojekt for turistindustrien
Petra Hedorfer, administrerende direktør for det nationale tyske turistråd, Deutsche Zentrale für Tourismus, DZT, siger: ”Med Knowledge Graph har vi lanceret det største datainfrastrukturprojekt for turistindustrien i Tyskland. Udvekslingen af data på tværs af virksomheder og sektorer via et sådant system betragtes som en banebrydende præstation i den tyske økonomi.

Inden for rammerne af forbundsregeringens nationale strategi for turisme er projektet en vigtig byggesten i den digitale transformation,” siger direktøren.

Med projektet tager rejselandet Tyskland fat på indsatsområderne i forbundsregeringens datastrategi: at skabe effektive datastrukturer, at forme ansvarlig dataanvendelse samt øge datakompetencen og etablere en datakultur, lyder det.

Vigtige opgaver fremover er datadistribution ved at etablere og udvide kontakter med potentielle databrugere, brug af data fra Knowledge Graph, for eksempel til at træne den AI-støttede chatbot på hjemmesiden germany.travel, og integration af mobilitetsdata til bæredygtige rejsetilbud.

Til efteråret planlægger DZT en fælles event (hackathon) med repræsentanter fra startup-miljøet og turismeaktører for at udvikle konkrete anvendelseseksempler.

Tyskland forventer dansk turismerekord
Det nationale tyske turistråd, DZT, forventer i år 3,7 millioner danske overnatninger i Tyskland. Det vil være ny rekord. Den hidtidige er fra 2019, året før pandemien, med 3,4 millioner målbare overnatninger fra danske rejsende.

I 2019, året før pandemien, havde Tyskland totalt 90 millioner overnatninger fra udenlandske leisure- og erhvervsturister.

Typisk er over halvdelen af de danske overnatninger i tre af de 16 tyske delstater – bundesländer: Berlin, Slesvig-Holsten og Hamborg. Herefter følger Niedersachsen (regionen syd for Hamborg med blandt andet Harzen) og Bayern, Tysklands sydligste delstat.

Udover Tyskland med Tysk Turist Information har kun de nationale turistråd for Frankrig, Irland, Portugal, Spanien og Østrig egne kontorer i Danmark.

 

Relaterede artikler:

Sådan finder man billige flybilletter med ChatGPT

Berlin topper som danskernes tyske rejsefavorit

Her er danskernes 22 største rejsefavoritter i udlandet