Kvinder på krydstogt. (Foto: Norwegian Cruise Line | PR)

Undersøgelse: Over halvdelen planlægger venindetur

Norwegian Cruise Line har undersøgt danske kvinders forhold til deres veninder og bruger i den anledning en helligdag opfundet af en amerikansk tv-serie, som afsæt for at sælge krydstogter.

51 procent af de adspurgte danske kvinder savner at have mere tid til deres veninder i en travl hverdag. Det peger en ny undersøgelse, som analysehuset OnePoll har foretaget på vegne af Norwegian Cruise Line, på.

I undersøgelsen er 1.000 kvinder i Danmark, der er 18 år eller ældre, blevet spurgt ind til forholdet til deres veninder, og netop manglen på tid sammen ønsker krydstogtrederiet tilsyneladende at kapitalisere på.

I en skrivelse fra Norwegian Cruise Line antydes det, at danske kvinder i højere grad kunne begynde at fejre Galentines Day. Det er et supplement til den mere kendte Valentines Day, der falder den 14. februar og som efterhånden er blevet et fast indslag her til lands.

Inspireret af amerikansk tv-serie
Den anden omtalte amerikanske helligdag – Galentines Day – er oprindeligt opstået i komedieserien Parks and Recreation, hvor hovedpersonen Leslie Knope i skikkelse af den amerikanske skuespiller Amy Poehler introducerede den i et afsnit af samme navn i seriens anden sæson.

Siden har dagen til en vis grad manifesteret sig i den virkelige verden således, at store supermarkedskæder i USA sælger pynt til brug for fejringen, restauranter markedsfører sig i forbindelse med den og den tidligere førstedame Michelle Obama har omtalt Galentines Day.

Mens Valentines Day handler om at fejre kærligheden i et forhold eller ægteskab, er omdrejningspunktet for Galentines Day derimod, at venskab mellem kvinder også fortjener at blive hyldet, og det sker altså i et eller andet omfang hvert år den 13. februar.

Vil på tur med veninder
Norwegian Cruise Line ser tilsyneladende et perspektiv i dagen i og med, at 53 procent af de adspurgte i OnePoll-undersøgelsen svarer, at de planlægger at tage på venindetur i 2024, og det forestiller rederiet sig kunne være på et krydstogt.

Undersøgelsen blotlægger samtidig, at 30 af respondenterne planlægger en tur til Spanien, mens 28 procent vil rejse til Italien, lyder det.

“Vi sætter en stor ære i at tilbyde vores gæster en bred vifte af oplevelser og skabe de mest mindeværdige og værdifulde ferier. Ved at rejse sammen får kvinder tid til at slappe af, grine og skabe fælles minder med deres veninder,” siger Kevin Bubolz, der er administrerende direktør for Europa, Mellemøsten og Afrika hos Norwegian Cruise Line.


Relaterede artikler:

Krydstogtrederi besøger flere afrikanske lande

Popstjerne døbte skib med champagne og hitparade

Sætter cruises på kommende krydstogtskib til salg