USA checker også piloterne mentalt

piloter cockpitFLYSELSKABER: Mange bl.a. europæiske flyselskaber har efter sidste uges Germanwings-tragedie indført en regel om, at der altid skal være to besætningsmedlemmer i cockpittet. En sådan regel har længe eksisteret hos amerikanske flyselskaber.

Verdens største fagforening for piloter, ALPA, Air Line Pilots Association, har udtrykt sin medfølelse for de efterladte til de 150 omkomne ved Germanwings Flight 9525 havari tirsdag i sidste uge.

ALPA, hvis 51.000 pilot-medlemmer flyver for 30 flyselskaber i USA og Canada, siger, at Nordamerika har ”verdens sikreste flytransportsystem pga. det tætte samarbejde mellem myndigheder, luftfartsindustrien og fagforeninger om at fremme procedurer til at styrke sikkerheden ved flyvninger.”

Videre hedder det: ”Alle flyselskaber i USA følger samme procedurer ved åbning af cockpit-døren under flyvning. Dette giver det mest effektive værktøj for at sikre adgang til cockpittet og forhindre uønskede i at komme ind. På flyvninger med USA-flyselskaber skal der til hver en tid være to besætningsmedlemmer i cockpit.”

Dermed er der altid et medlem fra kabinebesætningen i cockpit hos den ene pilot når f.eks. den anden skal på toilettet.

“Piloter hos flyselskaber i USA og Canada skal inden ansættelse gennemgå nøje screening og evaluering, herunder vurdering af pilotens mentale og sindsmæssige tilstand. Efter de er ansat, gennemgår piloter konstant vurderinger, årlige medicinske check samt programmer som Line Operations Safety Audit ligesom der er stikprøvekontroller af myndighederne, Federal Aviation Administration i USA og Transport Canada, hedder det fra ALPA, fagforeningen opfordrer til at undlade spekulationer om årsagen til Germanwings havari indtil havarirapporten er klar.