Koncentration af kæmpehoteller og kasinoer i Las Vegas. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

USA forbyder hoteller at bruge junk-afgifter

Det skal være slut med alle mulige ekstra-afgifter for hotelgæster i USA. Den totale pris for overnatningen skal fremgå så tidligt som muligt i bookingen – ikke først komme ved check-ud.

Det er FTC, U.S. Federal Trade Commission Federal Trade Commission – et amerikansk regeringsorgan til at sikre fri konkurrence og beskyttelse af forbrugerne mod unfair forretningsmetoder – der har fået gennemført regelændringen.

Med ændringen bliver det forbudt for blandt andet hoteller at lokke med én pris for en overnatning, og så efterfølgende læsse alle mulige ”junk-fees” på prisen, for nogle overnatningssteder kulminerende med et par ekstra afgifter, når gæsten forlader hotellet.

Junk-afgifter kaldes også ”drip pricing.” Denne fremgangsmåde bruges ikke kun af hoteller og resorts, men for eksempel også af arrangører af koncerter, sportsbegivenheder og så videre.

Afskaffelse af ”junk fees” har haft prioritet hos den afgående amerikanske præsident, Joe Biden, der flere gange har skældt ud på hoteller, flyselskaber og så videre for at være for grådige og kreative med at pålægge forbrugerne (vælgerne) alle mulige ekstra afgifter, skriver blandt andet Business Travel News.

Mediet skriver dog også, at de nye regler mod ”drip pricing” først træder i kraft efter 120 dage. Til den tid har USA’s en ny præsident, og Donald Trump kan vælge at annullere det nye regelsæt.

Skal have totalprisen med det samme
“Forbrugerne har krav på at få oplyst prisen med det samme; så kan de selv afgøre om de vil tilkøbe ekstra-ydelser. Men forbrugerne skal ikke grue for, hvilken pris de får præsenteret når de forlader for eksempel hotellet,” siger Lina M. Khan, formand for U.S. Federal Trade Commission Federal Trade Commission.

Efter den stigende kritik fra forbrugerne, herunder firmakunder, har flere hoteller og hotelkæder de seneste år skåret ned for deres brug af ”drip pricing.”

FTC har arbejdet med området i mere end 10 år – statsanklagerne i USA’s 50 delstater har anlagt sager mod hoteller og hotelkæder i deres stater, hvis de har overtrådt gældende regler om ikke at vise den forventede totalpris fra starten af bookingprocessen. Der har blandt andet været sager mod hotelgiganter som Marriott International, Hilton Hotels Corp. og Hyatt

Brancheforeningen for de amerikanske hoteller, American Hotel & Lodging Association, har i årevis støttet og anbefalet sine medlemmer at vise en så reel og ærlig pris som muligt så tidligt i reservationsforløbet som muligt.

”Forbrugerne har ret til at forvente gennemsigtighed i prissætning,” siger AHLA’s forperson, Rosanna Maietta.

 

Relaterede artikler:

USA’s præsident kritiserer flyselskaber og hoteller

Hotelsoftware kan stå i vejen for fri konkurrence

Sagsanlæg mod Las Vegas-hoteller for aftalte priser