I usædvanligt debatindlæg er der hårde ord mod Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways fra koncerncheferne for USA’s tre største flyselskaber, American, Delta og United.
Koncerncheferne for USA’s tre største flyselskaber, Doug Parker fra American Airlines, Ed Bastian fra Delta Air Lines og Oscar Munoz fra United Airlines, er gået sammen om en kritik mod de såkaldte MEB3-selskaber, Middle East Big 3, Emirates, Etihad og Qatar Airways.
Det sker i et debatindlæg i avisen USA Today. Denne avis kan være valgt, fordi den udkommer over hele USA, mens mere indflydelsesrige aviser som for eksempel New York Times og Washington Post ikke har samme brede udbredelse.
I deres indlæg i USA Today skriver den amerikanske koncerncheftrio blandt andet:
“I årtier har den amerikanske luftfartsindustri fungeret som en økonomisk vækstmotor i hver eneste amerikanske delstat og skabt millioner af arbejdspladser – vi er stolte af at have været en del af dette.
“Men indenfor de seneste år har to fremmede lande smidt grus i dette maskineri. I over et årti har de Forenede Arabiske Emirater, UAE (hjemsted for Emirates og Etihad, red) og Qatar overtrådt handelsaftalerne med USA ved at kanalisere over 50 milliarder dollars, cirka 335 milliarder kroner, red) i statsstøtte til de regeringsejede flyselskaber Emirates, Etihad Airways og Qatar Airways.
Denne statsstøtte underminerer hele den globale luftfartsindustri og, hvis den får lov at fortsætte uimodsagt, vil det samtidig sende et signal til andre lande, at de kan ignorere USA’s handelsaftaler til skade for amerikansk arbejdskraft uden at det har konsekvenser.”
Flyselskaber finder smuthuller i handelsaftaler
Trioen fra American, Delta og United roser også i deres indlæg præsident Trump, der formentlig er en af modtagerne af debatindlægget, foruden de amerikanske vælgere, der næste år skal stemme til præsidentvalget.
Trioen skriver blandt andet: “Heldigvis forhandlede præsident Donald Trump sidste år nye handelsaftaler på plads, der skal undgå overtrædelser af handelsaftaler, indføre finansiel gennemsigtighed og genoprette fair konkurrence. Men underskriften var dårlig nok på plads, før disse lande (UAE og Qatar, red), der skal forestille at være vores partnere, begyndte at kigge efter smuthuller.
Navnlig Qatar er slem
American, Delta og United-cheferne peger i deres debatindlæg i USA Today navnlig på Qatar:
”Qatar er nok det mest land, der mest åbenbart undlader at respektere handelsaftalen fra januar 2018. Qatar lovede i aftalen, at dets flyselskab ikke ville åbne nye ruter mellem USA og Europa. Men det omgik hurtigt denne forpligtigelse ved at investere i et økonomisk trængt italiensk flyselskab, Air Italy, der nu bruges som mellemmand for nye statsstøttede ruter mellem USA og Italien.”
Den amerikanske trio understreger, at man ikke har problemer med konkurrence. ”Vi konkurrerer hver dag om forretning fra millioner af flypassagerer, hvad enten vores rivaler er små, store, private eller statsejede flyselskaber. Men hvad der sker i forhold til Qatar og UAE er ikke fair konkurrence,” skriver de fortsætter:
”Statsstøtte muliggør at disse flyselskaber (Emirates, Etihad og Qatar, red) kan betjene tabsgivende ruter på en måde intet flyselskab med en normal økonomi ville have råd til. Vi har fremlagt en undersøgelse til den amerikanske regering der viser, at for hver eneste langrute et amerikansk flyselskab må lukke, mistes 1.500 arbejdspladser i USA.
I lyset af, hvad Qatar og UAE har foretaget sig det seneste år, må det nu stå klart for Trump-regeringen, at Qatar og UAE ikke har nogen intentioner om at overholde Open Skies-aftalerne… Derfor bør USA overveje, om man skal trække sig fra Open Skies-aftalerne med UAE og Qatar,” hedder det blandt andet fra koncerncheferne for USA’s tre største flyselskaber, Doug Parker fra American, Ed Bastian fra Delta og Oscar Munoz fra United i deres debatindlæg i USA Today.
Relaterede artikler:
Flyselskab med mere Wi-Fi end nogen konkurrent