’Vi er nødt til at være hurtige på aftrækkeren’

2019/08/defaultmain.jpg

Stig Elling.

TIRSDAGSTRÆF: Salgsdirektør Stig Elling bliver den første i rækken af tirsdagstræf med kendte navne i rejsebranchen, og han har en fornuftig forklaring på, hvorfor man buldrer af sted med nye tilbud hver anden dag.

Af Ejvind Olesen  

Næsten som var det maskingeværild spyr I stribvis af specialtilbud ud fra Star Tour i øjeblikket. Hver anden dag tikker en mail ind. Oven i købet så meget, at Børsens chefredaktør Niel Lunde forleden opfordrede til at holde lidt igen. Har han lidt ret Stig Elling?

”Nej, det synes jeg ikke. Vore tilbud er ærlige og forbrugervenlige. Ikke noget fup. Vi har de priser vi reklamerer med. At vi så sender nogle forskellige signaler på diverse tilbud, gør det da kun mere interessant. Det kan da godt være, de lyder lidt overvældende.”

I gør det vel ikke for vores blå øjnes skyld?

”Vi gør det simpelthen, fordi vi har været nødt til det. Vi har skrevet under på kontrakter med 8.000 flere pladser i Thailand i ydersæsonen. Det er et krav for, at vi kan have de rigtige hoteller i højsæsonen. Presset fra russere og kinesere bare vokser, og slår vi ikke tid i tide, bliver vi brændt af for de gode pladser.”

Den med halv pris for skilsmissebørn. Hvorfor skal folks ægteskabelige stilling nu bringes ind afsætningskanalerne?

”Når forældre er alene med børn, er det vel i reglen, fordi de er blevet skilt. Og vi har i flere år hørt, at det var uretfærdigt at enlige med et par børn ikke fik rabat. Nu kan de få op til 50 procent rabat, hvis der en voksen og to børn, også visse dage i skoleferien. Og jeg siger dig, det har skabt efterspørgsel.”

Er det kun i Danmark, vi får de mange tilbud netop nu?

”Ja, det er den danske kvote, der afsættes på den måde. Vi har pladserne og vil gerne have dem solgt nu, selv om det først er til næste vinters ydersæson.

Mange gange bliver du pseudonym med den stribe af pressemeddelelser, der vælter frem. Netop nu 4.10. 11 og 13. april. Er du fortsat den fødte optimist?

”Jeg er realist, og når vi har et budskab, skal vi vel ud med det. Og den vi sendte ud i går om, hvordan vi uddanner vort personale i arbejdet mod børnesexturisme, er da et bevis på, hvordan vi går op i ting omkring os. Også om de mere uheldige sider af turismen. Vi oplærer alle vore guider i social ansvarlighed.”

Hvordan går det med forældre, som godt vil rejse her og nu, fordi deres børn alligevel ikke kan komme i skole?

”Vi har ikke kunnet hjælpe ret mange, fordi vi har udsolgt her i april. Men jeg tror nok det er færre, end det har været. Måske har det noget at gøre med, at de snart tror børnene skal i skole igen.”