Vi kan ikke plastre hele Danmark til med lufthavne

‘Vi fik i Billund tilbudt et helt år gratis – og ingenting i Aarhus’, sagde Bjarne Hansen, daværende adm. direktør i Maersk Air.

BAKSPEJLET: Aarhus Lufthavn har fået en del knubs i medierne på grund af dårlig beliggenhed og for få ruter. Her er den korte version om, hvorfor Aarhus tabte klart til Billund. Og nu bør direktør Peter Høgsberg have lidt kredit. Det fortjener han.

Af Ejvind Olesen

Personlige relationer og den måde man møder hinanden på, giver resultater, når der skal forhandles aftaler i erhvervslivet. Sådan har det også altid været i luftfart. Og inden længe står indenrigsflyvningen til debat ved Folkemødet på Bornholm – og på interne møder mellem luftfartens danske ledere og ministeriet.

Aarhus Lufthavn har flere gange i år været i fokus. Forleden fik direktør Peter Høgsberg en idé om at spørge via Analyse Danmark hvor lang transporttid, der må være til en lufthavn. Det gav en række ventede svar. Fra et kvarter til godt to timer. Snittet lå på ca. en time. Det kunne man næsten have sagt sig selv, så den kunne Høgsberg godt have sparet sig. Det giver ingen mening. Man flytter jo ikke rundt på en lufthavn, fordi vi en morgen i myldretiden kan være to timer om at køre fra Hørsholm til Kastrup.

Men ellers skal Høgsberg have et pift med på vejen. Der er sket en masse, siden han kom til Aarhus. Siden han forlod Odense og spåede, at det kunne blive nødvendigt at dyrke korn i en lufthavn, hvis arealet ikke blev fuldt udnyttet. Det samme vovede han, at gentage, da han blev valgt til chef i Tirstrup.

Nu ved jeg ikke, om han hellere vil være landmand end lufthavnschef, men jeg tror han vil vælge det sidste. Det går også fremad i Aarhus. Antallet af destinationer er vokset med 37 procent. Ganske vist fra et lavt tal, og der har allerede i år været flere ruteåbninger, senest til Prag.

Hvorfor blev det i øvrigt Billund, der blev valgt, da Maersk Air startede sin base i provinsen, og faktisk var i gang fra Aarhus med ruten til Stavanger?

Det får man et glimrende indtryk af fra Søren Ellemoses bog Luftens Helte. Her siger daværende direktør i Maersk Air, Bjarne Hansen, hvorfor det blev valget: ”Det var selvforskyldt, at Aarhus ikke blev Jyllands førende lufthavn. Da vi skulle forhandle om betingelserne i Billund, bød lufthavnschefen. H. E. Christensen, til frokostmøde, serverede øl og snaps, og sagde: ”Vi har besluttet os til, at I ikke skal betale noget det første år i lufthavnen. Det er vores tilskud.”

”Det havde vi end ikke drømt om. Det var en helt anden modtagelse end i Smilets By,” sagde Bjarne Hansen, og Billund løb med udenrigsruterne fra Maersk Air i de følgende år.

Senere bemærkede Kaj Nielsen fra Maersk: ”I Aarhus Lufthavn fik vi kun lov at lægge nogle brochurer i en stander. Fra erhvervslivet var der en halvlunken opbakning til vore planer. Herefter var der ingen tvivl om, at vi satsede på Billund mange år frem.”

Apropos analysen om danskernes transporttid, har de mange lufthavne i lille Danmark ofte været til debat. Man kan jo ikke plastre det danske land til med lige så mange lufthavne, som der er vindmøller. Og da slet ikke efter, at Storebæltsbroen og Hurtigfærgerne fra Odden til Aarhus er kommet.

Hør lige, hvad der var engang, da der var flest i Danairs tid (1971-1995):  Kastrup, Aalborg, Aarhus, Karup, Billund, Rønne, Esbjerg, Vojens, Sønderborg, Stauning og Odense. Danair bestod dengang af tre flyselskaber Maersk Air, SAS og Cimber Air.

I dag flyver SAS fra København til Aarhus, Aalborg og Billund. DAT fra København til Karup og Rønne.  Air Alsie fra Sønderborg til København. Norwegian fra Aalborg til København.