UGENS INTERWIEW: Derfor gik Idrættens Rejsebureau konkurs, og den daglige leder, Peter Skieller, som ellers har været vant til at forsvare sit mål fra ishockey, er sammen med kurator i gang med en reetablering. ”Ingen taber penge, ” siger han.
AF Ejvind Olesen
Det er ikke første gang en rejsearrangør har brændt sig på at arrangere rejser til De olympiske Lege. Og det skete igen forleden, da Idrættens Rejsebureau, der ejes af Flight Centre A/S, gik konkurs. Den hollandske ejer tabte tålmodigheden og ville ikke skyde flere penge ind til nødvendige garantier.
Bureauet havde et underskud på et par mio. kr. i 2015 og et lidt større i 2016, hvilket i sig selv var slemt nok. Som daglig leder har Peter Skieller fungeret siden efteråret 2014, men selv en tidligere ishockey målmand, som har spillet både i Canada og Rungsted, kunne ikke sikre sejren, når scoringen svigtede.
Hvad gik der galt Peter Skieller?
”Kort fortalt havde vi i bureauet ca. halvdelen businesskunder, og halvdelen fritidstrafik med idrætten som langt den største del i et samarbejde med Danmarks Idrætsforbund (ca. 25 mio. kr. om året). Vi mistede globale businesskunder, fordi et par store kunder faldt fra, mens den danske businesstrafik holdt budgetterne.
Vi kalkulerede for idrætsklubbernes vedkommende med at skulle score pænt på den olympiske trafik. Det holdt også så nogenlunde, men vi solgte slet ikke det antal billetter, vi havde regnet med for tilskuernes vedkommende.”
Vidste du ikke med din erfaring fra idrættens verden, at sådan er det meget ofte gået fra tidligere OL?
”Jo, men her var nogle helt specielle forhold. Allerede to år inden starten havde den brasilianske stat og OL komiteen sat sig på alle brugbare hoteller og flybilletter. Da de så blev frigivet få måneder før kick off, var de få flybilletter, der var tilbage til den lange (og dyre) tur til Rio fra Europa, steget så meget i pris, at den samlede pakke var blevet en dyr affære.
Fra Skandinavien havde vi denne gang ikke SAS, som slet ikke flyver til Brasilien, i modsætning til for eksempel Frankrig, der har Air France, og briterne, der har British Airways. Det gav ikke de bedste betingelser at konkurrere under.”
Var der ellers stor nok interesse?
”Både ja og nej. Til sidst var mange skræmt over kriminalitet, forurening, og sygdomme (SARS). Pressen lagde jo ikke fingre imellem, når de skulle berette om begivenhederne i Brasilien.
Nej, vi tabte ikke penge på OL-budgettet, men vi tjente ikke nær det, vi havde beregnet. Det vigtigste nu er, at ingen taber penge.”
Hvordan kan du garantere det?
”Det er helt utroligt den hjælp, vi har fået fra kolleger, leverandører og samarbejdspartnere i branchen. I løbet af 24 timer havde vi etableret en nødbetjening som sikrede, at alle reservationer blev håndteret”
”Jeg har den sidste uges tid været med til at sikre det i møder med Garantifonden, kreditkortselskaber, billetudstedelse (Billetkontoret) og flyselskaber. Også håndboldlandsholdets tur til VM Frankrig er betalt. Det er klart, at DIF ikke kan holde til at stå bag et rejsebureau, som koster medlemmerne penge.”
Hvad nu, du kan næppe nå at blive professionel ishockeyspiller. Du er udannet i Bennett og var i bureauet i flere år og har bl. a. været i Carlson Wagon Lit sidst i halvfemserne?
”Foreløbigt er det business as usual, og så venter vi spændt på, hvad der skal ske med fremtiden. Vi var syv medarbejdere. Nu er vi tre, der er ansat af boet under genetableringen. De øvrige er opsagt efter reglerne ved konkursbegæring.”
SIDSTE: Fra Danmarks Idræts Forbund siger souschef Rasmus Lyhne Ibsen: ”Vi skal finde og indgå en samarbejdsaftale med en ny rejseoperatør, der kan varetage opgaven til den rigtige pris og kvalitet, herunder være fysisk til stede i Idrættens Hus. Vi bidrager fra DIF med en årlig omsætning på 20-25 mio. kr.” Han tilføjer at tidshorisonten for en ny aftale er en til to måneder.
Efter hvad standby.dk erfarer, er der allerede fem bureauer, som har henvendt sig til boet, advokat Ole Maare i Odense.