Virksomheder går glip af besparelser

TECH: De mest effektive virksomheder bruger otte min. på at håndtere et enkelt rejsebilag. De langsomste 10 gange så lang tid. Det viser en undersøgelse om nordiske virksomheders rutiner.

At tid er penge er et lidt fortærsket udtryk, men ikke desto mindre ofte sandt. Det slår en undersøgelse i hvert fald fast udført af forskere ved Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm i samarbejde med Eurocard.

KTH har blandt andet set på rutinerne i de enkelte virksomheder,  når udlæg til rejser, hotel og repræsentation skal håndteres, og i forbavsende mange firmaer foregår det stadig manuelt.

Hvor de mest effektive bruger otte minutter på et bilag, bruger de langsomste hele 80 minutter. I gennemsnit brugte de 1.000 deltagere i de 168 svenske, norske, finske og danske virksomheder, der deltog i undersøgelsen, 24 minutter på et enkelt bilag. Undersøgelsen fandt sted fra 21. september til 5. oktober i år.

Mange penge at spare
”Undersøgelsen viser, at virksomheder som automatiserer håndteringen af udlæg, især hvad angår virksomheder, der vokser kraftigt, kan spare mange penge,” siger KTH-professor Niklas Arvidsson, der sammen med ph.d. Richard Backteman gennemførte undersøgelsen.

Virksomhederne kan have større eller mindre rejseaktivitet og dermed ikke lige stor gevinst ved en effektivisering. Men det skønnes, at gennemsnitsvirksomheden, der i undersøgelsen har 3.750 ansatte, kan spare flere millioner ved at centralisere og automatisere processen.

Apps er vejen frem
Undersøgelsen viser tydeligt, at i de virksomheder, hvor de ansatte selv håndterer kvitteringer ved hjælp af mobiltelefon og apps, opnås de største gevinster. I undersøgelsen brugte 26 pct. af virksomhederne mobiltelefon og apps.

”Tendensen går uden tvivl mod automatisering og centralisering af udlægshåndteringen. Men der er dog stadig mange virksomheder, der ikke udnytter potentialet for at opnå besparelser, penge som i stedet kan investeres i det, der genererer indtjeningen. En udfordring kan ligge i at implementere løsningerne fuldt ud og holde fokus hele vejen,” siger Rolf-Sten Andersen, adm. direktør hos Eurocard.

Relaterede artikler:

Ikke alle følger firmaets rejsepolitik

Mange hotelbookninger i strid med rejsepolitikker

Firmaer kan spare millioner på hotelbookinger

 

 

x

Læs Også

Succesfuldt årsmøde i jysk rejsenetværk

Hotel LEGOLAND dannede rammen om årsmødet i det vestdanske rejsenetværk COTRA, der omfatter Travel Managers, flyselskaber og lufthavne.

Forretningsrejsende foretrækker bonuspoint frem for sikkerhed

Tre ud af 10 forretningsrejsende er globalt set villige til at ofre hotelsikkerhed for at få fat i de populære bonuspoint.

SMV’er har fået mere fokus på rejseudgifter

Stadigt flere små og mellemstore virksomheder administrerer deres rejseudgifter med samme fordele som store virksomheder, viser Egencia-undersøgelse.

Erhvervslivet kan have millioner til gode

Danske virksomheder har mulighed for at få penge tilbage for flybilletter, som aldrig er blevet brugt, lyder det fra BCD Travel.

Danmark har flest svenske forretningsrejser

Svenske erhvervsrejsende skal mest til København, danskerne til London og nordmænd til Stockholm, viser ny undersøgelse fra erhvervsrejsebureauet BCD – der kan få problemer, hvis kineserne nærlæser analysen. Her nævnes Hong Kong nemlig som et land.

Nye i bestyrelsen hos de danske travel managers

DBTA, den største forening i Danmark for travel managers, fik på sin generalforsamling nye medlemmer af bestyrelsen – og uddelt den årlige vandrepris fra Avis Biludlejning.