Sveriges turistråd lukker sine kontorer i Danmark og Norge. Fremover må svenske destinationer selv klare markedsføringen på disse markeder. Danmark er Sveriges tredjestørste turistleverandør.
Visit Sweden ændrer sine markedsprioriteter og sætter fokus på markeder med store vækstpotentialer.
Fordi danskerne og nordmændene kender Sverige så godt, så lukker det delvist nationale svenske turistråd, Visit Sweden, næste år sine markedskontorer i København og Oslo. I alt har Visit Sweden i dag ni markedskontorer udenfor Sverige.
Fremover må svenske destinationer, besöksnäringen, selv stå for markedsføring af sine fortræffeligheder på det norske og danske marked. Norge er største leverandør af turister til Sverige, Tyskland er nummer to, mens Danmark er tredjestørst på denne konto.
Visit Sweden forudser ikke, at interessen for at besøge Sverige vil aftage fra Norge og Sverige, selv om markedskontorerne nu lukkes i de to lande.
I en pressemeddelelse fra Visit Sweden hedder det, at kursændringen betyder, at turistrådet fremover vil sætte fokus på lande med større vækstpotentiale og hvor de statslige turistkroner i Visit Sweden dermed vil gøre større nytte end på de to nabomarkeder, Danmark og Norge, hvor potentielle turister allerede kender Sverige godt som rejseland.
I flere andre lande findes potentielt store mængder af mulige turistbesøgende til Sverige, viser Visit Swedens målgruppeanalyser. Alene i Tyskland beregner disse analyser, at 25 millioner tyskere vil besøge Sverige indenfor de nærmeste år, mens tallet i USA ifølge tallene er 19 millioner.
Ved at fjerne ressourcer fra nærmarkeder som Norge og Sverige vil Visit Sweden i stedet fremover satse på at tiltrække flere millioner interesserede turister til Sverige fra navnlig Tyskland, Storbritannien, Holland, Frankrig, USA, Kina og Indien.
Et strategisk valg
”Det er en meget trist besked at give vores værdsatte kolleger i Oslo og København, men vi har måtte træffe et strategisk valg. Vores medarbejdere i Norge og Danmark har oparbejdet disse markeder og forøget interessen for at besøge Sverige, og den indsats værdsætter vi meget højt,” siger Ewa Lagerqvist, administrerende direktør for Visit Sweden i en pressemeddelelse.
Visit Sweden vil fortsat støtte de svenske destinationer, der vil markedsføre sig i Norge og Danmark med data og analyser om norske og danske rejsende. Ligeledes vil allerede planlagte markedsaktiviteter i Norge og Danmark blive gennemført gennem 2020.
”Turister fra Norge og Danmark er enormt vigtige for Sverige. Men vi tror, at de svenske destinationer selv har muligheder og kendskab til at markedsføre sig i Norge og Danmark,” siger Ewa Lagerqvist og fortsætter:
”Med den finansielle situation i Sverige tror vi, at Visit Sweden kan gøre mest nytte med at skabe imageskabende markedsføring af Sverige i lande, hvor der findes størst interesse i at besøge turistlandet Sverige.”
17 procent flere besøgende fra Danmark
Ifølge Visit Sweden brugte udenlandske turister sidste år 144 milliarder svenske kroner under deres ophold i Sverige. Svensk turisme giver skønsmæssigt 172.400 arbejdspladser i Sverige.
Sidste år var der 17,4 millioner udenlandske overnatninger i Sverige var en stigning på 7,2 procent – eller 1,2 millioner.
Nabolandet Norge er fortsat Sveriges største leverandør af udenlandske overnatninger. Sidste år blev det til 3,5 millioner norske overnatninger, en stigning på 5,6 procent. Det næststørste marked, Tyskland, stod for 3,1 millioner overnatninger i Sverige – en fremgang på 2,8 procent.
Danmark havde på tredjepladsen 1,3 millioner overnatninger sidste år i Sverige – og leverede den største procentvise fremgang med 16,8 procent.
Det viste opgørelse i starten af i år fra det svenske turistråd, VisitSweden, baseret på tal fra Sveriges svar på Danmarks Statistik, Statistiska Centralbyrån, SCB, og Tillväxtverket.
Relaterede artikler:
Holland lukker sit skandinaviske turistkontor