Dyreværnsorganisation: Delfinshows koster TUI kunder

“Få styr på det moralske kompas.” Ny undersøgelse fra World Animal Protection viser, at det kan koste TUI dyrt fortsat at sælge billetter til delfinshow. TUI: Vi bestemmer ikke over vores gæster.

Dyreværnsorganisationen World Animal Protection kritiserer igen TUI for fortsat at sælge billetter til det spanske delfinarium Loro Parque på Tenerife. Her er flere delfiner og spækhuggere døde før tid, ifølge WAP.

En ny opinionsundersøgelse blandt nuværende og potentielle TUI-kunder i fem europæiske lande – heriblandt Danmark – viser ifølge WAP behov for nye toner.

World Animal Protection samt andre dyreorganisationer har i flere år opfordret den tyske TUI-rejsekoncern til droppe samarbejde med delfinarier, da de pladskrævende og yderst intelligente dyr lider under ekstrem dårlig dyrevelfærd, når de udnyttes som showdyr i fangenskab. Det skriver WAP i en pressemeddelelse.

I den siger Stephanie Kruuse Klausen fra World Animal Protection Danmark: ”Etisk turisme er en forventning blandt kunderne. Der er en langt større bevidsthed om dyr og natur blandt nutidens turister. Så TUI er helt ude af trit med tiden, når de sælger billetter til steder, der udnytter delfiner og spækhuggere – vel vidende, at det er dybt skadeligt for dyrene.”

Trækker fra
69 procent af TUI’s danske kunder (og potentielle kunder) synes, ifølge WAP, ikke, at TUI bør promovere og sælge billetter til delfinarier. 46 procent siger, at de ikke har lyst til at købe en rejse hos selskabet, når de får at vide, at de sælger delfin-underholdning.

Hvis TUI dropper samarbejdet med Loro Parque og andre delfinarier, stiger tallet til 79 procent, der vil overveje at booke ferien hos TUI, heddet det fra WAP.

”Flere og flere ønsker etisk ansvarlige rejser, der tager hensyn til dyr, natur og mennesker – og de er villige til at vælge rejsebureau efter det. Hvis TUI fortsætter med at tjene penge på delfiner i fangenskab, vælger de en meget kortsigtet løsning, der kan koste dem både kunder og troværdighed,” mener Stephanie Kruuse Klausen.

Undersøgelsen er bestilt af World Animal Protection International, og udført af det britiske opinionsfirma, Savanta, blandt 502 nuværende og potentielle kunder hos TUI i Danmark, Sverige, Holland, Tyskland og Storbritannien.

TUI: Vi bestemmer ikke over vores gæster
TUI’s danske pressechef, Mikkel Hansen, tidligere sagt til Standby.dk om kritikken fra World Animal Protection: ”TUI bestemmer ikke over vores gæster. Det er helt op til dem selv, hvad de vil lave på deres ferie. TUI markedsfører ikke denne type udflugter aktivt til vores gæster på destinationen.

TUI har titusindvis af oplevelsestilbud verden over, men vi vil ikke bestemme, hvad vores gæster har lyst til at lave på deres ferie.”

 

Relaterede artikler:

Dyremishandling i Egypten: Dropper kamelridning

Michelin siger fra: Fjerner shows med havpattedyr fra rejseguides

Anklager Nepal for mishandling af elefanter