Rejsebureau-foreninger skælder ud på Amadeus

Klik-sagen, der var omtalt på Take Off Weekly i sidste uge, skyldes, at det store reservationssystem Amadeus 1. september skrev til de skandinaviske rejsebureauer om ændret adgang til SAS’ laveste bookingklasser og dermed laveste priser fra 1. oktober.



SAS vil på dette område ikke betale de normale click-fees til Amadeus, derfor skal rejsebureauer, som bruger Amadeus – ca. 70% i Danmark – betale for bookinger i LFM-modulet.



Hvis bureauerne ikke ønsker adgang til LFM-modulet ville adgangen til SAS’ laveste bookingklasser forsvinde 1. oktober.

Amadeus modererede sit udspil, som det også fremgik af Take Offs omtale, så bookingafgiften pr. lavprisstrækning ikke blev 2,5 euro, men 0,25 euro fra første kvartal af 2006, stigende til 2,5 euro i 2007.



”Amadeus’ udspil er uacceptabelt. Et varsel på 14 dage for en ændring af denne karakter er uhørt. Adgang til det nationale flyselskabs bookingklasser – et selskab, der står for ca. 40% af samtlige flybookinger i Danmark – kan man ikke som bureau afskære sig fra,” skriver DRF i sit nyhedsbrev og tilføjer:



”Det er en fundamental ændring i Amadeus’ måde at drive forretning på i Danmark/Skandinavien, og det skal diskuteres indgående med branchen – ikke mindst med et brugbart varsel (minimum seks måneder).”



De skandinaviske rejsebureauforeninger har skrevet til Amadeus og påpeget det juridisk uholdbare i, at Amadeus, som dominerende GDS i Skandinavien, ændrer prispolitik, hedder det fra DRF som fortsætter:



Amadeus står med en meget dårlig sag, hvis de øvrige GDS’ere (som forhandler med SAS om adgang til SAS’ laveste bookingklasser) får adgang til alle SAS’ bookingklasser og tilbyder dem til deres brugere gratis eller en væsentligt lavere pris end Amadeus.



DRF har foreslået Amadeus at det udsendte oplæg tages af bordet og indlede forhandlinger med rejsebureauerne om en distributionsmodel, hvor alle flyselskabernes bookingklasser er til rådighed. Amadeus har endnu ikke svaret på de tre foreningers henvendelse, oplyser DRF.



OGSÅ UTILFREDSHED MED KLM

KLM kom i sidste måned med et nyt priskoncept for sit internet-salg i Skandinavien. Konceptet medfører bl.a. en service-fee på 10 kr. pr. billet købt på nettet.

Også denne sag har været omtalt på Take Offs hjemmeside.



”De skandinaviske rejsebureauforeninger arbejder også tæt sammen i denne sag og har gjort indsigelse overfor KLM og det lancerede koncept, som er i strid med IATA-aftalen,” oplyser DRF’s nyhedsbrev.

Skrevet af