170.000 færre fly-ansatte i USA

En fjerdedel af stillingerne i fly-branchen er forsvundet i den 10-års periode, der sluttede med udgangen af december 2009. Ifølge en opgørelse fra US Bureau of Transportation (BOT) var der da 557.674 ansatte på fuld tid og på deltid, hvilket er en reduktion på ikke mindre end 170.000 i løbet af 10 år.

United Airlines er i dag mindre end det halve af sin størrelse i 1999 efter en betalingsstandsningsperiode og den efterfølgende rekonstruktion fra 2002 til 2006, mens American Airlines har haft en nedgang i antallet af ansatte på 26% fra 97.199 ansatte i 1999.

Delta Air Lines og Northwest Airlines – som fusionerede i 2008 efter begge selskaber var gennem konkurs og reorganisering – havde et tilsvarende betydeligt fald i antallet af ansatte.

Ifølge BOT er der flere årsager til de betydelige personalereduktioner og anfører blandt andet den økonomiske krise, svingende brændstofpriser, øgede sikkerhedsforanstaltninger i lufthavnene og stigende afgifter.

Imidlertid har flyselskaberne Southwest Airlines, JetBlue og Alaska Airlines øget antallet af ansatte gennem perioden.

Fusioner og lukning af flyselskaber har ført til reduktioner i effektivitetens navn, ligesom lufthavne har måttet skære ned – hvilket gælder for St. Louis efter TWAs lukning, Cincinnati efter Delta-Northwest fusionen og Pittsburgh efter USAirways nedskæringer.

Og det ser ud til, at trenden fortsætter efter United Airlins CFO Kathryn Mikells har udtalt, at man er åben for yderligere konsolidering, mens US Airways CFO Derek Kerr også har foreslået et partnerskab med et andet amerikansk flyselskab. De to selskaber var i 2008 tæt på en fusionering.

Fly-branchen i USA har tabt omkring 50 milliarder dollar i løbet af de 10 år – heraf 11 milliarder i underskud alene i 2009.

Skrevet af Flemming Juul