240 mia. kr. i skat på europæisk flytransport

Tony Tyler.

Tony Tyler.

LUFTFART: ”Dem britiske skat på luftfarten er et af de værste eksempler, men heldigvis ser det ud til, at der er en opblødning på vej,” siger IATA-chefen og roser Irland.- Europa opkræver det dobbelte af Asien og Pacific.

Fra april næste år nedsætter Storbritannien den skat, der er lagt på flyafgange, som i dag på de lange flyvninger over 4.000 miles som til Indien, Brasilien og Kina fra britiske lufthavne er på £94 eller ca. 900 kr. for en billet på turistklasse.

Den nye pris er på ca. 650 kr. For business class er afgiften for tiden ca. 1.900 kr. på de lange strækninger, og den nedsættes til ca. 1.300 kr. fra april.

”Det er et fremskridt, men langt fra godt nok. Jeg tror imidlertid, at de lande, der lægger afgift på luftfarten, har set, hvad det betyder for både deres turisme og deres erhvervsliv. Der er lys for enden af tunnelen med Irlands eksempel og nedsættelsen i Storbritannien, men det har varet alt for længe,” sagde IATA-chef Tony Tyler ved et møde for nylig.

”Det er et af de værste eksempler på en urimelig skat, som især er udbredt i Europa. Skat på flytransport i Europa er ca. 40 mia. dollars om året. Det er det dobbelte af Asien og Pacific tilsammen. Heldigvis er Europa ved at vågne op og kan se konsekvenserne,” tilføjede han og så ifølge iagttagere ud som om, han selv troede på det.