”I første omgang får vi to af Sterlings Boeing 737’ere. Men eftersom vi arbejder med planer om 6-8 Boeing 737’ere, vil dette tal stige til et par hundrede piloter, kabineansatte osv.,” siger Cimbers adm. direktør, Jørgen Nielsen, som gæst i Stolen i Take Off’s december-udgave som kommer i disse dage.
”Vi har allerede en emnebank med mange kvalificerede tidligere ansatte i Sterling, som havde gode folk – jeg har stor respekt for de tidligere Sterling-medarbejdere, som fungerede topprofessionelt indtil sidste arbejdsdag,” siger Jørgen Nielsen.
Cimber Air fremlægger senest i midten af januar en forretningsplan for det nye Sterling. De røde Sterling-fly kommer til at flyve igen – Sterling bliver en produktionsplatform under Cimber Air, som skal stå for salg og markedsføring.
Cimber flyver i dag på stort set alle danske indenrigslufthavne. 700.000 af Cimber Airs årlige over en million passagerer er på selskabets indenrigsruter.
Udenrigs flyver Cimber fra svenske Norrköping til København, Helsinki og München; fra København letter Cimber på egne ruter til Basel, Newcastle, Norrköping og polske Wroclaw – og fra Billund er der foreløbig ruter til London, Bergen, München, Stockholm, Oslo og Stavanger.
Men Cimber har store planer for Billund – der kommer bl.a. Boeing 737-kapacitet på Cimbers nye rute fra Billund til London Gatwick. På tegnebrættet er også nye destinationer med Boeing 737 fra Billund til Malaga, Prag, Rom, Paris og Nice.
På Cimbers eksisterende ruter mellem Billund og Oslo, London Gatwick og München planlægger Cimber at indsætte de større Boeing 737. Dermed frigives kapacitet på Cimbers mindre CRJ-jetfly. Denne kapacitet planlægges anvendt til nye ruter fra Billund til Zürich og Bruxelles fra sommerfartplanen sidst i marts næste år.
HB