Hvis udviklingen fortsætter, vil der således være 33 mio. flere passagerer i togene om året i 2010 sammenlignet med 1990, fortæller Jyllands-Posten.
På trods af at jernbanen gennemlever en nærmest historisk krise med aflyste og forsinkede tog på grund af slidte skinner og dårligt materiel, strømmer passagererne ind i togene.
I går skruede DSB op for forventningerne til overskuddet i 2007, efter at selskabet har fået 4 pct. flere passagerer i fjern- og regionaltogene.
Dermed fortsætter passagertallene sin himmelflugt, der har stået på stort set siden åbningen af jernbaneforbindelsen over og under Storebælt i 1997.
Målt i antal passagerer svarer det til en fremgang i 2006 på 19 mio. rejsende om året sammenlignet med 1997.
Hos DSB tøver man ikke med at udlægge tendensen således, at togene er et godt produkt, men trafikforskere afviser, at det statsejede selskab kan løbe med al æren.
”Det er imponerende i lyset af den service, DSB tilbyder. Der er masser af forsinkelser, uregelmæssigheder og hastighedsnedsættelser. Men det viser, at situationen på vejene også er elendig, og der er givetvis mange, der overvejer, om den ene transportform er mere dødssyg end den anden,” siger trafikøkonom Uffe Jacobsen til avisen.
Tagget med: DSB

STANDBY.DK Nyt om rejser

