Anklager Europas storlufthavne for at leve i Middelalderen

IATA’s direktør, Giovanni Bisignani, havde på møde forleden mellem EU-kommissionen og 11 luftfartsorganisationer om lufthavnenes prispolitik, dette budskab til EU’s transportkommissær, Jacques Barrot:

Siden 2001 har de europæiske flyselskaber reduceret deres omkostningsniveau med i snit 9 %, sparet 24 % i distributions og administrations-omkostninger og forøget piloternes produktivitet med gennemsnitlig 14 %.

Omvendt har lufthavnene i samme periode i snit forøget flyselskabernes omkostninger pr. passager 13 % – hvilket gav flyselskaberne en samlet regning på 14,5 milliarder dollars…



Lufthavne som Manchester, Rom og Birmingham blev rost af IATA-direktøren for at have sænket deres passagerafgifter, mens andre, sagde Bisignani, har ladet deres passagerafgifterne stige med to-cifrede tal mellem 2001 og 2004. “Disse omfatter Aeroports de Paris, en stigning på 44 %, Stockholm, 35 % dyrere, Amsterdam, plus 34 %, München med 26 % og spanske lufthavne op med 24 %. Dette forhold er et pinligt eksempel på lufthavne som lever i Middelalderen.”



IATA-direktøren opfordrede EU’s transportkommissær til at fremlægge et direktiv for, hvor meget store lufthavne med over fem millioner passagerer om året må lade deres priser stige, skriver Financial Times.


Skrevet af